Stel, je runt een bedrijf en alles loopt redelijk soepel. Maar je ziet dat andere ondernemers ineens met een geïnteresseerde blik naar de wereld van meme coins kijken. Niet omdat ze hun bedrijfswinst op het spel willen zetten, maar omdat er daar iets gebeurt dat niet genegeerd kan worden.
In een tijd waarin de rente op spaargeld nog altijd beschamend laag is en de beurs wispelturig aanvoelt, zoeken ondernemers naar alternatieve manieren om hun geld aan het werk te zetten. En hoe gek het ook klinkt: sommige van hen kijken serieus naar cryptocoins met namen als “Pepe”, “Bonk” of “Floki”.
Snelheid boven alles
Een doorsnee investering vraagt tijd. Denk aan vastgoed, aandelen, of zelfs Bitcoin. Daar zit een langetermijnstrategie achter. Bij meme coins werkt dat net anders. De markt beweegt in seconden. Je ziet het gebeuren, je reageert, en binnen een dag weet je of het wat oplevert. Kijk bijvoorbeeld naar deze lijst met meme coins, waar je talrijke beloftevolle munten kan vinden die vaak op korte termijn mooie winst maken. Die snelheid spreekt ondernemers aan die gewend zijn om knopen door te hakken. Geen eindeloze vergaderingen of rapporten, maar actie. Dat past bij de mentaliteit van veel zelfstandigen. Snel schakelen, kansen zien, en durven handelen. Meme coins sluiten daar verrassend goed op aan.
De aantrekkingskracht van chaos
Meme coins zijn niet altijd serieuze projecten met whitepapers van dertig pagina’s. Juist dat is voor sommige ondernemers aantrekkelijk. In een wereld vol spreadsheets, wet- en regelgeving en controlemechanismes, is pure chaos soms verfrissend. Je zit niet vast aan lange due diligence of logge procedures. Je gooit er een paar honderd euro tegenaan en kijkt wat er gebeurt. Niet iedereen heeft daar natuurlijk zin in. Maar voor de ondernemer die gewend is om risico’s te nemen, voelt het eerder als een soort gokje met potentie dan als pure speculatie. Zeker als je kijkt naar wat er in het verleden gebeurd is met coins als Dogecoin of Shiba Inu. Die zijn ooit ook begonnen als grap.
Gemeenschap boven techniek
Je zou denken dat succesvolle crypto’s altijd draaien om innovatieve technologie of schaalbaarheid. Maar bij meme coins zit de kracht vaak in de gemeenschap erachter. Die online communities zijn hyperactief, creatief en vooral luidruchtig. Dat trekt aandacht. En aandacht, daar kun je geld mee verdienen. Als ondernemer weet je dat marketing vaak belangrijker is dan het product zelf. Meme coins zijn daar een extreem voorbeeld van. Zodra zo’n coin viraal gaat op platforms als Reddit of X, kan de koers binnen een paar uur verdubbelen. Of kelderen, natuurlijk. Maar dat spelletje is juist waar de kick vandaan komt.
Lage drempel, hoge inzet
Je hoeft geen ton op de bank te hebben om mee te doen. Dat is ook een reden waarom het aantrekkelijk is. Met vijftig of honderd euro kun je al instappen. En voor dat bedrag ga je niet wakker liggen als het verdampt. Maar als het explodeert? Dan heb je ineens een extra zakcentje. Voor ondernemers die al actief zijn in crypto is het vaak een soort bijzaak. Ze zitten misschien al in Ethereum of Solana, en pakken hier en daar wat meme coins mee, gewoon om te zien wat er gebeurt. Het is geen hoofdinvestering, maar een interessante afleiding — met potentieel.
Trendgevoelig ondernemen
Je ziet het ook steeds vaker: ondernemers die inspelen op trends in plaats van op degelijkheid. Dat geldt niet alleen voor meme coins, maar ook voor producten en marketing. Er is een verschuiving gaande van langdurige opbouw naar kortstondige pieken. Je gooit iets in de markt, kijkt hoe het valt, en stuurt meteen bij. Meme coins zijn bij uitstek geschikt voor dit soort denken. Ze leven van de hype. En wie daar handig op inspeelt, kan snel winst pakken. Natuurlijk, het blijft een risico. Maar het is een risico dat past bij de manier waarop sommige ondernemers vandaag de dag opereren.
De invloed van bekende koppen
Zodra een bekende Nederlander of internationale ster zich uitspreekt over een meme coin, zie je direct effect. Dat is voor veel ondernemers geen nieuws. Ze weten hoe krachtig invloed is. Eén opmerking van Elon Musk kan een complete munt lanceren — of verpulveren. Die invloed is tegelijk een risico én een kans. Maar voor ondernemers die marketing begrijpen, is het ook iets om van te leren. Hoe bouw je zo’n community? Hoe zorg je dat je boodschap viraal gaat? Meme coins zijn haast een lesboek in hedendaagse aandachtseconomie.
Van bedrijf naar blockchain
Er zijn ook ondernemers die een stap verder gaan. Die stoppen niet bij investeren, maar denken: wat als ik zelf een meme coin lanceer? Dat gebeurt wereldwijd, maar ook in Nederland. Soms voor de grap, soms met een serieuze boodschap erachter. Een soort branding, maar dan op de blockchain. Dat opent deuren. Stel je voor dat je een eigen token koppelt aan je bedrijf. Klanten kunnen daarmee betalen of sparen. Je creëert een eigen micro-economie. Het idee is nog pril, maar de tools zijn er. En meme coins maken de drempel lager, omdat ze het ‘stoffige’ imago van crypto wegnemen.