DORDRECHT – Sinds de herinrichting van de Reeweg Oost is de verkeersdrukte in de Bankastraat sterk toegenomen. Dat is de indruk van Emile de Gruijter. Hij is samen met Bankastraatbewoners Jansen en Jonker een handtekeningenactie gestart. De verkeerstoename levert een aantal problemen op. De straat is er, in tegenstelling tot de Reeweg, niet voor ingericht, daarnaast zou slechts een handjevol automobilisten zich aan de 30 kilometer per uur-norm houden.

De Gruijter, sinds 2008 woonachtig aan de Bankastraat, denkt te weten waarom automobilisten een voorkeur hebben voor een route over de Bankastraat. Het zou een kwestie van gewenning zijn na de afsluiting van de Reeweg die bijna een jaar duurde. “Daarnaast race je vanaf de rotonde aan het Halmaheiraplein, als je het spoor overkomt, makkelijker de Bankastraat in. Je rijdt dan rechtdoor in plaats van driekwart  over de rotonde om op de Reeweg te komen.” Onlangs nog stond hij er met de wijkagent. “Tachtig procent reed rechtdoor de Bankastraat op. Terwijl een groot gedeelte geen bestemmingsverkeer is.” De bewoners hebben het idee dat het op de Reeweg Oost rustiger is dan op de Bankastraat. “We willen de bewoners van de Reeweg niet tegen ons in het harnas jagen, maar de Bankastraat is niet ingericht voor deze verkeerstoename.”

 

30 kilometer zone

Momenteel ligt de Reeweg Oost ‘weer’ open (voor de aanleg van het HVC warmtenet). Bewoners en omwonenden van de Bankastraat ervaren dat het er drukker is dan ooit. “Er rijdt ook steeds meer vrachtverkeer door de straat.” Bijkomende frustratie en zorg is dat er te hard wordt gereden in de 30 kilometer-zone, die van het Halmaheiraplein tot aan de Oranjelaan geldt. “Automobilisten die uit de Soembastraat komen, en dus voorrang hebben,  zijn hun leven niet zeker. Veel automobilisten geven een stoot gas als ze de rotonde afkomen en ‘even’ op willen schieten.”  Volgens De Gruijter wordt er niet alleen op dit ‘eerste gedeelte’ van de Bankastraat te hard gereden, ook op het stuk van en naar het Vogelplein waar één wegversmalling staat, is het kommer en kwel. Zo hoort hij van bewoners die hun handtekening hebben gezet voor snelheidsbeperkende maatregelen op de Bankastraat. De ‘herinrichting’ van de kruising met het Vogelplein zou niet het gewenste effect hebben gehad. “Al dat asfalt met slechts één wegversmalling nodigt uit tot hard rijden, zo blijkt.”

 

Verblijfsgebied

De initiatiefnemers van de handtekeningenactie hopen in gesprek met de gemeente te gaan over wat de mogelijkheden kunnen zijn.  Binnenkort, in de zomermaanden,  gaat het Halmaheiraplein open voor werkzaamheden. “Het is een optie om dan meteen het ontwerp van het plein aan te passen.” Als voorbeeld noemt hij de aanpak van Vrieseweg. “Automobilisten worden daar het Oranjepark ingeloodst. Dat zou bij het Halmaheiraplein ook moeten. In principe is de Bankastraat tenslotte een verblijfsgebied.” Andere mogelijkheden, die ook door andere bewoners worden geopperd, zijn het gebruik van rood asfalt, meer wegmarkeringen bij de zijstraten, meer aanduidingen van de 30 kilometer per uur-norm, meer wegversmallingen of desnoods heuveltjes en het invoeren van eenrichtingverkeer.

 

Grijze weg

Inmiddels heeft een kwart van de 170 aangeschreven bewoners een reactie gegeven. Die reacties zijn unaniem;  bewoners maken zich zorgen en zijn het zat. “Ons standpunt is dat de Bankastraat geen zogenaamde ‘grijze weg’ (een weg met kenmerken van zowel een verkeersader als een verblijfsgebied, red.) mag blijven. Want daarbij komt ook de problematiek dat als een weg niet goed is ingericht, de politie ook niet handhaaft. Daarom vragen we aan de gemeente wat we kunnen doen. We begrijpen dat in deze tijd niet alles kan, maar wat zijn  de mogelijkheden om de goede richting op te gaan?”

 

De brief met handtekeningen wordt binnenkort naar de gemeente verstuurd.