DORDRECHT – Het was prachtige televisie. De Koninklijke familie die vorig jaar door Dordrecht liep. Het waren mooie plaatjes en de familie had het zichtbaar naar haar zin. In aanloop naar Koningsdag nieuwe stijl was er al veel belangstelling voor Dordrecht, maar op Koningsdag zelf keken ruim 2,5 miljoen mensen naar de televisieregistratie van het bezoek. Nog eens bijna anderhalf miljoen kijkers zagen de herhaling. Een mooiere reclamespot kon Dordrecht zich niet wensen.

Nu een jaar later heeft iedereen die er toen bij betrokken was nog steeds een positief gevoel over de dag. Steeds meer toeristen weten Dordrecht te vinden, ondernemers die zich mochten presenteren op het Scheffersplein merkten een toename van de omzet en onder meer de Grote Kerk kon rekenen op (veel) meer bezoekers. “Het bezoekersaantal is met 21,6 procent gestegen. Dat is mede dankzij de koning. Zeker in het begin vroegen mensen echt ‘waar heeft de koning gezeten?”, vertelt Frits Hiemstra, vrijwilligerscoördinator van de Grote Kerk. Veel toeristen wandelen de route die de koning heeft gelopen, van Groothoofd, door het havengebied, langs de Grote Kerk, richting Scheffersplein en Statenplein. Aan harde cijfers voor de toename van het toerisme voor heel Dordrecht waagt Gerben Baaij, van Centrum Dordrecht, zich liever niet. Hij schat dat het aantal met 20 procent is toegenomen. Maar, zegt hij, de meesten van hen waren al eens van plan om naar Dordrecht te komen. Baaij: “Met de komst van de koning zijn zij er weer eens aan herinnerd om onze stad te bezoeken.”

Bekendheid
Voor ondernemers die zich mochten presenteren op het Scheffersplein was het een fantastische dag. Uiteraard hebben ze de koning en koning gesproken. En vooral de ondernemers die op televisie kwamen merkten dat de omzet verhoogde en er meer opdrachten binnen kwamen. “We hadden de maanden erna een gigantische aanloop. Op de dag zelf merkten we het al meteen. We gaan normaal nooit open, maar nu stond er een flinke groep, zodat we deuren toch openden”, vertelt Myriam Hendrickx. Destilleerderij Rutte maakte speciaal voor koningsdag de likeur Kings Orange. Myriam: “We mochten niets aanbieden, maar alle leden van het koningshuis hebben de likeur geproefd! Vooral prins Bernhard en zijn vrouw Annette waren heel erg geïnteresseerd.” Ook vioolbouwer Lucienne van der Lans merkte een toename van belangstelling voor haar atelier en winkel: “In de eerste twee weken na Koningsdag hebben we echt heel goed verkocht. Uit heel Nederland kwamen mensen naar ons voor een viool. Dat is eigenlijk heel raar, want in elke stad is wel een vioolbouwer.” Toch zag niet iedereen zag de klandizie toenemen. Helaas kwam bijvoorbeeld Banketbakkerij Brokking niet in beeld. Debbie Bakker, filiaalleidster: “Maar we hebben het wel echt superleuk gevonden om erbij te zijn! De koninklijke familie herkende ons ook vanuit Den Haag. Brokking is gefuseerd met Maison Kelder uit die stad.” Voor Tineke Meeder-Rosbergen, van de webshops weddingdeco.nl en partydeco.nl, was het ook een leuke ervaring. Zij koos ervoor om ook naderhand nog veel aandacht te geven aan haar optreden voor de familie. “Via social media heb ik veel gedaan. Het is toch leuk om spullen thuis te hebben die ook de koningin heeft. Maar of we er ook meer opdrachten door hebben gekregen, kan ik niet zo zeggen. We hebben een webshop en daardoor weinig face-to-face contact met klanten”, zegt ze.

Samenwerking
Waar iedereen het over eens is, is de goed verlopen samenwerking. Baaij: “We hadden de ‘eer’ om een bepaalde standaard neer te zetten voor Koningsdag nieuwe stijl. Het heeft de samenwerking tussen alle partijen enorm beïnvloed. Het heeft heel veel mensen samengebracht.” Hendrickx wil ‘een dikke pluim’ geven aan de gemeente: “Het is fantastisch hoe het allemaal is neergezet. We mochten en konden allemaal meedenken.”