DORDRECHT – Het Dordtse Van der Wees speelde afgelopen weekend een belangrijke rol bij het plaatsen van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht. Het transportbedrijf zorgde in het voorjaar al voor het vervoer over water van de onderdelen van de brug én nu voor het ponton dat ingezet werd bij het op zijn plaats leggen van de indrukwekkende 3.000 ton (!) wegende oeververbinding. Daarnaast werd het bedrijf ingehuurd vanwege de knowhow die het in huis heeft als het om dit soort projecten gaat. “Als het ingewikkeld wordt, bellen ze ons”, zegt directeur Elias Ott. (Foto’s: Van der Wees Groep)

De voorbereidingen voor de klus, die het hele weekend in beslag namen, startten al in april van dit jaar. Met de Lastdragers (pontons) van Van der Wees werden vanuit verschillende locaties in het land brugdelen naar de kade bij het Amsterdam-Rijnkanaal gebracht. Bij het op zijn definitieve plek leggen van de brug zorgde het Belgische kraanbedrijf Sarens, dat ook een vestiging in Dordrecht heeft, voor de “kranen en de wieltjes”, zoals Elias Ott het zegt. Van der Wees, dat vaker samenwerkt met Sarens bij projecten, zorgde voor het ponton waarmee de brug op een hoge stellage, naar de andere oever van het Amsterdam-Rijnkanaal werd gevaren. Door de lage waterstand liep dat laatste kritieke deel van de klus enige vertraging op. “De sluizen moesten door Rijkswaterstaat worden opengezet voor extra water. Dat was nodig om extra opwaartse druk te creëren”, aldus Ott.

Knappe koppies

Hoewel indrukwekkend was dit voor Van der Wees geen unieke klus. “We hebben dit al vele malen eerder gedaan, in september nog in Servië”, vertelt de directeur. “Wij vervoeren alles, behalve normale dingen. En we hebben hier dus wizzkids voor in huis.” Mede dankzij die knappe Dordtse koppies is de klus succesvol verlopen. De komende tijd vinden er nog afrondende werkzaamheden plaats. Naar verwachting rijdt in april 2018 de eerste trein over de nieuwe spoorbrug.