reageer als eerstwo 20 sep 2017

‘Ze schamen zich nog niet genoeg op het Stadskantoor’

“Stuurman aan wal”

“Wat doen die stratenmakers weinig hè”, zegt de ene ambtenaar tegen de andere, “ik zit er al de hele ochtend naar te kijken maar het schiet niet op”. Het is één van de talloze grapjes waarin ambtenaren op de korrel worden genomen. Volgens sommige mensen bevat die humor een hoge dosis realiteitszin; want zij vinden dat mensen in het bedrijfsleven harder werken, meer hart voor de zaak hebben en harder worden afgerekend op fouten.
Persoonlijk vind ik dat onzin. Ik ken hardwerkende en betrokken ambtenaren en in het bedrijfsleven ken ik luie negen tot vijf types. Het is overal wel wat, zullen we maar zeggen. Toch heeft mijn achting voor het Dordtse ambtenarenkorps afgelopen week een enorme deuk opgelopen. Dat heeft het korps niet te danken aan één sukkel, die vergeten is om de tijdschakelaar van de fontein op het Statenplein even aan te passen. Er is méér loos dan een vergeetachtig mannetje.
Een ezel kan het niet zijn, want toen eind april de Stoffenmarkt werd gehouden, werd de schakelaar ook al vergeten. En zo spoot zondag voor de tweede keer water over de verbijsterde kraamhouders en hun handel. Mevrouw Elaine, de organisator van de markt, had notabene vorige week nog zeer attent gebeld met de gemeente: “u denkt toch wel aan die schakelaar hè?”. Maar nee hoor, Jantje dacht dat Pietje het zou doen en andersom. Foutje, bedankt.
Vervolgens kwam de gemeente met een, dat moet ik toegeven, uitstekende excuusbrief. Ze schamen zich. Alleen nog niet genoeg. De verantwoordelijke mensen vinden het ook erg vervelend. Ja, dat zeg je. Maar meen je dat wel? Daar twijfel ik echt aan. Falende ambtenaren blijven anoniem verscholen achter het containerbegrip ‘de gemeente’. Naming en shaming hoeft niet altijd van mij, maar soms kan het wel eens helpen om iedereen weer scherp te krijgen.
En het is nodig om de Dordtse ambtenaren weer op scherp te zetten. Een afdeling verder zitten namelijk ook types die niet snappen dat je als ambtenaar dienstbaar moet zijn aan inwoners en ondernemers. Dan laat je een schadeclaim van het vorige foutje met de fontein geen drie maanden liggen. Als de verzekering moeilijk doet, dan schiet je even voor. Wil je niet lui en ongeïnteresseerd genoemd worden? Dan ga je nu als de sodemieter de schade aan die mensen vergoeden!

Kronkelaar

Geef een reactie