DORDRECHT – Valse bescheidenheid: de directies van bedrijven en industrie in de Drechtsteden vinden dat het daar maar eens klaar mee moet zijn. De geavanceerde maakindustrie waar we in de regio in uitblinken is niet alleen belangrijk voor de toekomst van Nederland, maar voor de hele wereld. Zeker waar het gaat om de energietransitie, alternatieven vinden voor olie, gas en kolen, voor de scheepvaart en vliegtuigindustrie.

Boudewijn Siemons was één van de gasten bij het ontsteken van de laserstralen die de bruggen in de Drechtsteden maandagavond voor het eerst deze week in de schijnwerpers zetten. “Als er een schip dwars ligt in het Suezkanaal, dan bellen ze Boskalis en komen er een paar man hier uit de regio, die het eventjes oplossen”, zei hij bij deze gelegenheid. “De baggerindustrie heeft kennis waar geen land ter wereld aan kan tippen. Het veranderende klimaat en het leven met (opkomend) water, daar hebben de Drechtsteden al eeuwen ervaring mee. De zeehaven van Dordrecht was vroeger groter dan die van Rotterdam, want je moest eerst langs Dordt om bij Rotterdam te komen. Wie weet hoe dat in toekomst zal zijn?”

Groot denken
Siemons sprak in een talkshow op de zevende verdieping van het GKN Fokker-hoofdkantoor in Papendrecht, samen met andere betrokkenen, zoals Hendrik Stevens (voorzitter College van bestuur Da Vinci College) en André Flach (vicevoorzitter van de Drechtraad) over het belang van samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen in de regio. “Maar we moeten niet te klein denken. Het gaat niet alleen om de Drechtsteden. Kennis vanuit heel Nederland moeten we benutten en geen concurrent zien in de regio Amsterdam of Eindhoven. Voor andere landen is de afstand tussen de Nederlandse regio’s klein”, aldus Siemons.

Vuurtorenfunctie
Commissaris van de Koning Jaap Smit stelde dat een kwart van alle productie plaatsvindt in Zuid-Holland. “Ik vergelijk het wel eens met een vuurtoren in Den Haag. Die schijnt heel ver, maar als je dichtbij staat, dan zie je hem vaak niet. Zo moet dit licht van Spotlight On de politiek in Den Haag laten zien wie wij zijn en wat we kunnen. Om te innoveren moet je soms een beetje buiten de lijntjes kleuren. Je kunt ontwikkelingen ook frustreren door te veel en te strakke regels. Maar omdat we in dichtbevolkt gebied leven, waar ook nog eens een kwart van de nieuwe woningen gebouwd moeten worden, 240.000, is het moeilijk om de ruimte zo in te richten dat industrie en leefomgeving elkaar niet in de weg zitten.”

Bereikbaarheid
Burgemeester en voorzitter van de Drechtraad Wouter Kolff: “Er staan grote investeringen op het programma. We moeten zeker lobbyen om geld naar onze regio te krijgen. Volgens mij is de bereikbaarheid een heel belangrijk issue.”
Op dit moment loopt de aanbesteding voor de renovatie van de Van Brienenoordbrug die volgens planning van Rijkswaterstaat tussen 2026 en 2028 zal plaats vinden. In 2024 start de renovatie van de Brug over de Noord (Alblasserdam). Vanaf 2025 worden de Drechttunnel en de Noordtunnel (Alblasserdam) gerenoveerd en de verkeersbrug Dordrecht en de Papendrechtsebrug aangepakt. De planning van deze renovaties moet nog worden uitgewerkt. Volgens wethouder bereikbaarheid Rik van der Linden zullen de renovaties te zijner tijd wel wat gaan betekenen voor de bereikbaarheid van de Drechtsteden.