DORDRECHT – De Wereldwinkel kiest voor ‘een nieuw jasje’ om haar missie nog beter vorm te kunnen geven. Onder de naam ‘Wereldwinkel.Nu, ik geef jou de wereld kado’ zet de winkel zich in voor een betere wereld door de verkoop van fairtrade-producten. Wereldwinkel Dordrecht is één van de vier Wereldwinkels in Nederland, van in totaal tegen de tweehonderd, die de overstap naar de nieuwe strategie als eerste maken. (Foto’s: Stolk Fotografie)

Aandacht voor hoe producten geproduceerd worden, de leef- en arbeidsomstandigheden van wie ze maken, het betalen van een eerlijke prijs aan de producent. Maar ook met respect voor natuur en milieu. Het is iets wat al 42 jaar het uitgangspunt is van De Wereldwinkel in Dordrecht. Met de nieuwe ‘merkstrategie’ wil de Wereldwinkel nog meer inspelen op de huidige trend, waarin steeds meer aandacht is voor duurzaamheid. “We hebben nu nog meer artikelen in huis die duurzaam geproduceerd zijn”, zegt Elly Janssens, die al rond de vijftien jaar voorzitter is van de winkel. “We hebben ook enkele lokale producten toegevoegd, zoals Schapenkoppenbier en koolzaadolie van het eiland. Want lokaal geproduceerd betekent minder transport en dan ”

Nieuwe uitstraling

Daarnaast heeft de winkel op Voorstraat 204, die geheel draait op rond de 35 vrijwilligers, een frisse nieuwe uitstraling gekregen. Janssens: “Wij willen ons richten op een breder publiek. Iedereen kan hier terecht voor duurzame en fairtrade-producten en daarmee het goede doel steunen.” Wethouder Tanja de Jonge, die onder meer duurzaamheid in haar portefeuille heeft, kwam donderdag een kijkje nemen in de vernieuwde winkel.

Tanja de Jonge en Elly Janssens.