DORDRECHT – Het is ieder jaar weer een boeiende en uitdagende puzzel om pakweg 170 voorstellingen, voor alle leeftijden en smaken, te programmeren voor het nieuwe theaterseizoen van Kunstmin. Maar het is weer gelukt, vertelt programmeur Susan Duwel. “Er valt echt weer iets te kiezen. We hebben een brede en gevarieerde programmering klaar staan, met de nodige verrassingen en natuurlijk ook grote namen.” (Foto: Govert Roos)

De Dordtse schouwburg staat op dit moment voor een flink deel in de steigers voor regulier onderhoud. Binnen staat het nieuwe seizoen voor het grootste deel in de steigers. “Vroeger stond  bij de start verkoop het programma helemaal vast”, zegt Duwel. “Tegenwoordig is er meer ruimte om ook tijdens het seizoen nog voorstellingen bij te boeken.” Ook in de locatiekeuze heeft Kunstmin de luxe van flexibiliteit: “We hebben de Grote Zaal met 728 stoelen, de Kleine Zaal met 172 én daar tussenin Machine 3 in het Energiehuis, met 302 zitplaatsen. Dat biedt ons de mogelijkheid om op- en af te schalen.” Handig als een ‘kleine voorstelling’, vaak op basis van een goede recensie, opeens gaat ‘vliegen’. En dan is er nog Ketel 1, eveneens in het Energiehuis, de ‘huiskamer’ van Kunstmin, waar speciale dingen worden gepresenteerd, zoals de Installaties. In juni is dat een ‘multi-channel video-installatie’, waarin Mathieu Wijdeven en Mateo Vega een zoektocht maken naar de herinnering en nalatenschap van Wijdevens betovergrootvader: de Surinaamse kunstenaar en activist G.G.T. Rustwijk (1862-1914), criticus van het Nederlandse koloniale regime. Een installatie met een duidelijk link naar Keti Koti, de viering van de afschaffing van de slavernij. “Ook dat zien we als een belangrijke rol”, zegt Duwel. “Relevante verhalen vertellen, in samenwerking met partners.”

Grote namen

Het lopende seizoen zit er bijna op. Het was even afwachten hoe dat ‘post-corona’ zou gaan, maar al snel liepen de zalen weer vol. “Je merkt wel dat mensen vaak later een kaartje kopen, maar die ontwikkeling was al langer aan de gang”, zegt Duwel. “Maar we zitten ongeveer weer op het oude niveau en de grote namen raken nog steeds snel uitverkocht.” Dat geldt bijvoorbeeld voor het nieuwe seizoen, dat pas sinds vorige week in de verkoop is, nu al voor de shows van Peter Pannekoek, Racoon en Even Tot Hier-mannen Van der Laan en Woe. Voor andere grote namen zijn nog wel kaarten te koop: Herman van Veen bijvoorbeeld, en Bert Visscher. “Maar ook voor de musical De Hospita met Simone Kleinsma en de toneelvoorstelling van de drie topactrices Anne Wil Blankers, Henriëtte Tol en Renée Fokker.”

Nieuw publiek

Maar het programma biedt veel meer. Voor dansliefhebbers komt Scapino weer met een vernieuwende voorstelling, Igone de Jongh komt solo en met haar gezelschap met Oekraïense dansers. “Dansgroep Oxygen is ook een aanrader”, vindt Duwel, die meteen nog maar wat niet te missen ‘verrassingen’ uit het programma opsomt: “Stefano Keijzers komt met een gezelschap en doet weer heel iets anders dan we gewend zijn. Dat geldt ook voor actrice Tjitske Reidinga die met een solovoorstelling komt. Circus Treurdier brengt zijn succesvolle voorstelling BAAAAA nu naar de theaters. Je ziet ook steeds meer voorstellingen die de disciplines overstijgen, zoals die van Orkater en de musical Nanoek. En mensen die online doorbreken en nu de stap naar theater maken, zoals Jim Deddes, die we vooral kennen van de webserie Joardy Season (Zilveren Nipkowschijf in 2019, red.) en cabaretier Jawad Es Soufi en Jay Francis. Geweldig, want zij zorgen ervoor dat een compleet nieuw publiek zijn weg vindt naar het theater.” Natuurlijk zit er ook weer volop muziek in de programmering. Bluesheld Ian Siegal komt naar Dordt, Stef Bos en tributes aan Nirvana en Billy Joel. Rhythm & blues-formatie Mell & Vintage Future is een wat minder bekende aanrader van Duwel. “En, jeugdsentiment, Roberto Jacketti & The Scooters komen.”

Samen iets beleven

Het volledige programma voor het seizoen 2023/24 is te vinden op www.kunstmin.nl. “Het liefst hebben we natuurlijk iedere avond een volle zaal, maar dat is niet reëel. Waar we wel altijd voor gaan, en dat blijft altijd spannend, is dat een voorstelling aan de verwachtingen voldoet, het publieker iets uithaalt en blij weer naar huis gaat. Dat livestreamen in coronatijd was een manier om programma’s te brengen en contact te houden, maar het is heel fijn dat we nu gewoon weer mensen kunnen ontvangen. Want daar draait theater om: samen iets moois beleven.”

 

Op de foto: Simone Kleinsma en Paul Groot schitteren in de gloednieuwe musical De Hospita.