DORDRECHT – 17 procent loonsverhoging, maatregelen tegen de hoge werkdruk en betere afspraken over woon- en werkverkeer. Meer dan driekwart van de FNV-leden bij vervoerders Arriva, Keolis en Qbuzz is het eens met deze afspraken en stemde in met de nieuwe cao multimodaal. Daarmee komt een einde aan de ov-stakingen die gepaard gingen met de moeizame cao-onderhandelingen. (Archieffoto: Stolk Fotografie)

De cao krijg een looptijd van 36 maanden, tot en met december 2025. Hierin is een loonsverhoging in zeven stappen afgesproken. Als de inflatie over 2024 hoger is dan de afgesproken loonsverhoging voor 2025 (4 procent), gaan de FNV en de werkgevers weer om de tafel om te overleggen over het loon in 2025.

Aanpassing roosters
Naast afspraken over het loon, zijn er ook afspraken gemaakt over roosters. Zo wordt het aantal dagen dat werknemers achter elkaar mogen werken lager en streven de werkgevers ernaar het aantal gebroken diensten te verminderen. In verder overleg willen de vakbond en werkgevers de eerste stappen maken om de intensiteit en lengte van diensten meer in evenwicht te brengen. Ook wordt de kilometervergoeding in het woon- en werkverkeer verhoogd van 19 naar 22 cent en kunnen oudere werknemers al twee jaar voor hun pensioenleeftijd stoppen met werken, de zogeheten Regeling vervroegde uittreding of RVU-regeling.

Stakingen
Deze goede resultaten zijn niet zonder slag of stoot binnengehaald. Vanaf december 2022 waren er stakingsacties bij het regionale spoor- en busvervoer. In veel delen van het land stonden treinen en bussen regelmatig stil. De cao multimodaal geldt voor zo’n 1.300 werknemers die werken bij de regionale vervoerders Arriva, Keolis en Qbuzz. Onder de cao vallen buschauffeurs, machinisten, stewards, medewerkers service & veiligheid en storemedewerkers.