DORDRECHT – Op het gemak de reclamefolders doorbladeren. Aanbiedingen en acties bekijken, ideetjes opdoen. Wie vanaf 1 juli nog folders wil ontvangen, zal een ja-sticker (of ja-ja sticker) op de brievenbus moeten plakken. Dan gaat namelijk in Dordrecht het nieuwe beleid op het gebied van folderverspreiding officieel in. Nieuwe regels met als doel het tegengaan van papierverspilling. Dordt Centraal blijft wel gewoon op de deurmat vallen, huis-aan-huisbladen vallen namelijk niet onder het beleid. Hoe groot het percentage Dordtenaren is dat de sticker zal plakken, blijft vooralsnog giswerk.

Piet van Westen, directeur Dordt Centraal, heeft nu niets op zijn voordeur, en dat verandert per juli ook niet. “Ik ga geen ja-sticker plakken. Ik vind het goed beleid om papierverspilling tegen te gaan. Ik hoor regelmatig mensen mopperen dat ze folders in de bus krijgen, maar even wat moeite doen om naar het Stadskantoor te gaan om een sticker op te halen, doen ze niet. Dat vind ik krom. Dus is het goed dat het beleid nu omgedraaid wordt. Als je de folders wil, moet je een sticker plakken”, aldus Van Westen. Hij weet: “Landelijk gezien wordt op tussen de 15 en 25 procent van de brievenbussen een ja-sticker geplakt, maar de cijfers zijn grillig en verschillen per stad en wijk. Het percentage is hoe dan ook dusdanig laag dat het Dordt Centraal heeft doen besluiten om met folderverspreiding te stoppen. Het is duurzaam, groen beleid dat we graag opvolgen en, laten we eerlijk zijn, er is geen verdienmodel meer. Daarnaast is het voor bezorgers lastig om alle ‘gestickerde’ brievenbussen op te zoeken waar nog folders bezorgd moeten worden.”

Gevolgen
Van Westen vervolgt: “Het bereik voor diegenen die folderen neemt af en het valt ook nog eens niet goed te controleren. Ik denk dat er straks geen fysieke folders meer zijn. Het heeft ons in ieder geval doen besluiten om nu al te stoppen met folderverspreiding. Het is beter om je dan te richten op iets anders. Dordt Centraal heeft een mooie deal met de Plus-supermarkten die hun weekaanbiedingen meer en wekelijks in de krant zullen communiceren. Daarnaast zijn er gesprekken gaande met diverse andere partijen die aangeven te willen stoppen met de folders en willen kijken naar de vele mogelijkheden die Dordt Centraal te bieden heeft.” Opgelet: de Plus heeft deze week een extra folder waarin gecommuniceerd wordt dat de folder van de Plus vanaf juli komt te vervallen. In de supermarkt blijft het natuurlijk wel mogelijk om een folder met de weekaanbiedingen mee te nemen. “De vele wijkbladen van Dordt Centraal, de Thuis in-titels, en de wijkbladen van de gemeente Dordrecht vallen niet onder het nieuwe stickerbeleid”, legt Van Westen uit. Wie de folders wil blijven ontvangen, kan de sticker ophalen bij de balie van het Stadskantoor. “En ook in het bekende folderpakket, in folie, wordt in de overgangsperiode een ja-sticker mee bezorgd”, weet hij.

Van opt-out naar opt-in
Bezorging Maasstad, sinds 2007 huis-aan-huis verspreider van diverse kranten en reclamedrukwerk, heeft verschillende steden in zijn verspreidingsgebied die al zijn overgestapt op het nieuwe ‘stickerbeleid’, zoals Den Haag, Rotterdam, Voorburg en Maassluis. “In Zuidwest Holland heeft een flink aantal steden dit nieuwe beleid al, dat opt-out naar opt-in wordt genoemd”, vertelt Toon Schagen van Maastad. Precieze plakcijfers zijn volgens hem niet bekend. “Wij hebben het niet over percentages, die verschillen namelijk nogal. Per stad, per wijk, zelfs per week. Een sticker is tenslotte zo geplakt. Het is voor ons onmogelijk om, fysiek, na te lopen waar een sticker is geplakt. Dat zou je alleen steekproefsgewijs kunnen doen. Wat we wel weten, is dat ‘de plakbereidheid’ laag is”, vertelt hij. Toon raadt aan: “Als je de folders wil blijven ontvangen, plak dan die sticker.” Maasstad is in een aantal steden gestopt met de folderverspreiding. “Omdat we het niet verwerkt kregen in ons systeem en niet uitgelegd aan de bezorgers. Dat zijn jongeren van 13/14 jaar. Leg dan maar eens uit wat wel, zoals wijkbladen, en niet in de bus mag.”

En de lezers?….
Trouwe lezer van Dordt Centraal is Willem Strijbis. Hij weet nog niet zeker of er een sticker op de brievenbus komt, maar schat die kans hoog in. Hij vertelt: “’Geen reclame, want we hebben alles al’. Dat strookje heeft járen, sinds 2010 zelfs, op de voordeur gezeten. Ik vond het wel grappig toen ik deze sticker bij een vriend zag en heb hem toen zelf ook meteen op de deur geplakt. Ik ben niet voor het aanwakkeren van consumptiegedrag en voorheen had ik bergen papier, ook dat vond en vind ik niet verantwoord. Dan dacht ik ‘daar gaat weer een tak de container in’. Door die sticker zou het best kunnen dat we aanbiedinkjes gemist hebben. Nu we een nieuwe voordeur hebben, zou het zomaar kunnen dat die ja-sticker er wel komt. Eerlijk gezegd begin ik nu weleens te twijfelen. Het is in deze dure tijd wel erg verleidelijk om een sticker op te plakken. Maar voorlopig blijft de brievenbusklep stickerloos.”
Dordt Centraal is benieuwd of onze lezers wel of niet een sticker gaan plakken en waarom. Wie zijn motivatie wil delen, kan een mail sturen naar redactie@dordtcentraal.nl.