DORDRECHT – Op de Spuiboulevard is goed te zien dat de bouwvakantie voorbij is. De heistelling die de eerste schroefboorpalen aanbrengt voor de bouw van het Dordthuis, verrees al direct op de eerste werkdag. Voor omwonenden was er donderdag een informatieavond in het Stadskantoor. ‘Overlast van bouwen is van een andere orde dan slopen.’

De transformatie van een deel van de Spuiboulevard gaat een nieuwe fase in en daarom werden omwonenden van het nieuw te bouwen Dordthuis vorige week bijgepraat in het Stadskantoor. Een handjevol mensen kwam kennismaken met het bouwteam en luisteren naar de plannen voor de eerstkomende tijd. Het Dordthuis wordt het nieuwe onderkomen van de gemeente Dordrecht, Sociale Dienst Drechtsteden, de Stadsbibliotheek en de afdeling VVV van Dordrecht Marketing & Partners.

Biljartlaken
Voordat de bouwvak begon rondde de Adex-groep de sloopwerkzaamheden van het voormalige belastingkantoor en parkeergarage Veemarkt af waardoor bouwbedrijf JP van Eesteren direct na de vakantie aan de slag kon. ‘Het terrein zag er glad als een biljartlaken uit,’ complimenteert hoofduitvoerder Raymond Wuister de omgevingsmanager Licia Jasperse en projectdirecteur Rinald van der Wal van de gemeente Dordrecht. Letterlijk niets stond in de weg om twee heistellingen op de gladde zandvlakte in positie te brengen. Die gaan in negen weken tijd zevenhonderd palen de grond in boren. ‘Tijdens het inhijsen van een heipaal moet het langsrijdend verkeer op de Spuiboulevard zo’n anderhalve minuut stilstaan,’ zegt Wuister. ‘Per heistelling vindt dit tot zo’n tien keer per dag plaats.’

Geluidoverlast
Om eventuele zorgen weg te nemen over geluidoverlast laat Van Eesterens projectmanager Edwin van Breugel een video zien waar ook het geluid te horen is van het heien. ‘Het gaat om een schroefinjectiepaal die geen trillingen veroorzaakt en minimale geluidoverlast geeft,’ legt hij uit. Ook Van der Wal is er gerust op. ‘Overlast van bouwen is van een andere orde dan slopen. Dat geldt ook voor de volgende fase. Als de heimachines weg zijn, komen er elektrische machines voor in de plaats.’

Prefab

Na het heien worden de fundatie en de beganegrondvloer gemaakt. Daarna, het is dan oktober, komen er twee torenkranen die de bouwelementen naar boven hijsen. Het Dordthuis bestaat straks deels uit grote veelal geprefabriceerde onderdelen. Vanaf de tweede verdieping krijgt het gebouw duurzame houten kolommen, houten liggers en prefab vloeren. Aan het einde van het jaar komt er een derde torenkraan bij. Ook de gevel van het Dordthuis is opgebouwd uit prefab onderdelen en materialen als glas met daar tussendoor terracotta panelen en zonnepanelen. Het gebouw is een ontwerp van het Deense architectenbureau Schmidt Hammer Lassen dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft. Overigens zijn de bouwvakkers ook duurzaam bezig. Zij parkeren hun auto op de Weeskinderendijk en komen, inclusief koelbox voor de schaft, met de Qbuzz of op een ov-fiets naar de bouwplaats.