De arbeidsmarkt in Dordrecht en de Drechtsteden blijft krap, ondanks signalen van economische afkoeling. Uit recente cijfers blijkt dat de banengroei in de regio Drechtsteden in 2024 nagenoeg tot stilstand is gekomen met een verwachte groei van slechts 0,3%.

 

Desondanks blijven veel sectoren kampen met personeelstekorten.

 

Sectorale verschillen

De situatie verschilt sterk per sector. Terwijl de ICT en groothandel nog groeien, laten andere sectoren zoals industrie, transport & logistiek en financiële diensten in 2024 zelfs een krimp zien. Dit leidt tot een complexe arbeidsmarkt waarin sommige bedrijven nog steeds moeite hebben om geschikt personeel te vinden.

Vergrijzing speelt rol

 

Een belangrijke factor in de aanhoudende krapte is de vergrijzing. In de komende jaren zullen ruim 60.000 inwoners van 50-65 jaar doorschuiven naar de 65-plus categorie, wat leidt tot een grote uitstroom van ervaren arbeidskrachten. Dit effect is vooral merkbaar in sectoren als transport & logistiek, openbaar bestuur en industrie.

 

Initiatieven om arbeidskrapte aan te pakken

 

Om de uitdagingen op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden, worden verschillende initiatieven ontplooid:

  • ‘Dordt als Topwerkgever’ (met ruim 20 projecten binnen de gemeente zelf)
  • Meer aandacht voor zij-instromers, met 68% van de werkgevers die sneller bereid zijn kandidaten aan te nemen die nog opgeleid moeten worden
  • Focus op een leven lang ontwikkelen om de mismatch tussen vraag en aanbod te verkleinen
  • Ondernemers in Dordrecht die (flexibele) arbeidskrachten willen inhuren omdat ze personeel nodighebben vanwege personeelstekort of krapte, kunnen overwegen een uitzendbureauin te schakelen.

 

Tips voor ondernemers die krapte ervaren

In de ruim 20 jaar dat uitzendbureau Prestatie bestaat heeft het bureau zich ontwikkelt tot een autoriteit binnen de uitzendsector. Omdat ze bekend zijn met het thema arbeidsmarkte vroegen we hen een aantal van de beste tips voor ondernemers op een rij te zetten.

 

#1 Wees flexibel in functie-eisen: Overweeg welke vaardigheden essentieel zijn en waar ruimte is voor on-the-job training. Dit vergroot de pool van potentiële kandidaten.

 

#2 Investeer in scholing en ontwikkeling van medewerkers: Bied bestaande medewerkers opleidingsmogelijkheden aan. Dit verhoogt de tevredenheid en bindt tegelijkertijd mensen voor langere tijd aan je organisatie. Doorgroeikansen motiveren, het spreekwoordelijke plafond bereiken is een van de meest genoemde redenen voor vertrek.

 

#3 Werk aan je werkgeversmerk: Laat potentiële kandidaten zien wat je organisatie uniek maakt als werkgever. Gebruik hiervoor beeld en verhalen van huidige medewerkers. Hoe gezellig het ook is op de werkvloer of hoe goed de voorwaarden ook zijn, een kandidaat moet er wel eerst van op de hoogte zijn voor ze voor je kiezen. De boodschap kan je het beste laten vertellen door medewerkers, werkzoekende hebben meer vertrouwen in de opdrechtheid van een medewerker ten opzichte van een werkgever.

 

#4 Verbeter je arbeidsvoorwaarden: Evalueer je primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Begin bij “heb ik wel alles opgeschreven”. Vaak zien we dat ondernemers vergeten te vermelden dat ze bijvoorbeeld een sportfaciliteit hebben, wat juist een doorslaggevende factor kan zijn voor een sportieveling. Check ook of je voorwaarden nog concurrerend en aantrekkelijk genoeg zijn. Hoe sterker de krapte, hoe sneller de voorwaarden bij de concurrentie veranderen. Als die van hen beter zijn dan die van jou, dan is de kans dat kandidaten bij je concullega solliciteren groter.

 

#5 Zet in op het behoud van personeel: Besteed aandacht aan een goede onboarding. Een slechte onboarding is namelijk een van de meest genoemde redenen voor vertrek. Tegelijkertijd verbetert het de productiviteit. Zit de onboarding erop? Blijf dan investeren in de werksfeer en ontwikkelmogelijkheden. Zelontplooiing en professionele ontwikkeling zijn een must voor veel werknemers, tegelijkertijd komen de juiste trainingen je bedrijfsresultaten ook ten goede.

 

#6 Boor meerdere wervingskanalen aan: Bereik potentiële kandidaten via sociale media of netwerken van huidige medewerkers. Deze tip is niet nieuw, maar toch zien we dat er in de praktijk nog weinig gebruik van gemaakt wordt.

 

#7 Overweeg automatisering en herverdeling van taken: Veel bedrijven en organisaties zetten in tijden van krapte in op werving, selectie en behoud, maar verlies als ondernemer automatisering niet uit het oog. Vaak kunnen taken namelijk deels of volledig geautomatiseerd worden. Hoewel veel bedrijven aangeven in te zetten op automatisering blijft in de praktijk bijvoorbeeld Excel toch een sterke voorkeur hebben. Dat komt mede omdat zoveel medewerkers ermee bekend zijn. Toch zijn veel van deze “Exceltaakjes” tijdconsumerend, de bespaarde tijd door automatisering kan weer ingezet worden voor andere activiteiten.

 

#8 Bied flexibele werkvormen aan: Denk aan hybride werken of flexibele werktijden om aantrekkelijker te zijn voor kandidaten. (Deels) thuiswerken is sinds de Coronatijd voor vele professionals niet meer weg te denken.

 

#9 Focus op competenties in plaats van diploma’s: Kijk breder naar de vaardigheden en potentie van kandidaten in plaats van alleen naar formele kwalificaties.

 

#10 Werk samen met onderwijsinstellingen: Bouw relaties op met scholen en opleidingen om toekomstig talent vroegtijdig te bereiken en te binden. Bied je momenteel nog geen stages aan? Start daar dan zeker mee, veel studenten blijven werken bij hun voormalige stageplek. Tegelijkertijd is deze periode ook een mooie ‘pre-inwerktijd’.

 

Krapte zorgt ook voor kansen

Voor werkzoekenden biedt de situatie kansen. Zo zijn er veel Vacatures in Dordrecht en de Drechtsteden beschikbaar, variërend van logstieke beroepen tot technische functies en zorg & welzijn beroepen.

 

De aantrekkende flexibele banenmarkt zorgt voor meer inschrijvingen bij uitzendbureaus, welke een goede opstap zijn naar vast werk.

 

Hoewel de economische groei afvlakt, blijft de arbeidsmarkt in Dordrecht dus volop in beweging. Voor zowel werkgevers als werknemers is het zaak om flexibel in te spelen op de veranderende omstandigheden en kansen die zich voordoen.