DORDRECHT – Teekengenootschap Pictura bestaat 250 jaar en is nog springlevend. Dit feestjaar leest u wekelijks op deze plek over Picturianen van vroeger en nu en hun sporen in de stad en daarbuiten.

‘Piemelpark’

Veel mensen bewaren herinneringen aan het voormalige Refaja-ziekenhuis. Hun kinderen zijn er geboren, hun dierbaren stierven daar of ze zijn er zelf verpleegd. Vier jaar geleden is het ziekenhuis gesloopt om plaats te maken voor een nieuwe woonwijk. De omgeving is onherkenbaar veranderd, op één stukje na: het fonteinlandschap met pylonen, keien, heuvels en rietpollen van kunstenaar en Picturiaan Hans Petri. Voor bezoekers van Refaja was het altijd een vertrouwd herkenningspunt. In 1973 ontwierp Petri (1919-1996) dit kunstlandschap met tien waterspuitende pylonen. Het werd al gauw het ‘piemelpark’ genoemd. Klaterend water is overigens al twintig jaar niet meer te horen. De kosten voor het laten werken van de fontein bleken te hoog voor het ziekenhuis.

Het kunstlandschap ligt er sinds de sloop van Refaja treurig bij. Ook aan de heuvels langs de Reeweg-Zuid, die deel uitmaken van het kunstwerk, zie je af dat ze niet meer goed worden onderhouden. Maar binnenkort worden het fonteinlandschap en de ruimte eromheen opgeknapt. Er komt meer groen en de autoweg tussen het kunstwerk en de moskee wordt een fietspad. Ook komt er een nieuw waterelement bij, omdat herstel van de oorspronkelijke fontein risicovol en ook te duur bleek. Spuiten gaan de tien pylonen dus nooit meer.

Verdwijnt nu niet voorgoed de ‘ziel’ uit het werk van Petri? Hij gaf water daarin een centrale rol als symboliek voor het christelijke ziekenhuis. In de Bijbel gaat van water een heilzame en reinigende werking uit. In het ziekenhuis worden patiënten ‘gereinigd’ van hun kwalen. Nu het ziekenhuis weg is, is ook die relatie met water er niet meer. Toch heeft het kunstwerk ook na 50 jaar zijn betekenis niet verloren. Petri wilde ook meer natuur in dit verstenende gebied brengen, voor het welbevinden van de mensen. Die visie is in deze tijd van hittestress alleen maar urgenter geworden.

(Archieffoto: Stolk Fotografie)