Actueel

reageer als eerstdo 11 jul 2019

10.000 euro voor Dordt-app en Patriciërshuis

DORDRECHT – Stichting De Verborgen Stad en het Dordts Patriciërshuis krijgen ieder 10.000 euro vanuit de Sponsorregeling van Havenbedrijf Rotterdam. Havenbedrijf Rotterdam (HbR) verzorgt het nautisch beheer en de exploitatie van de haventerreinen van onder andere Dordrecht Inland Seaport. Het Havenbedrijf vindt het belangrijk om in steden waar het actief is, bij te dragen aan een prettig woon- en leefklimaat. Om het jaar doneert het bedrijf in het kader van ‘Dordrecht en Water’ 25.000 euro aan Dordtse projecten die een link met water hebben. Twee projecten worden beloond met 10.000 euro; vijf projecten met 1.000. (Foto’s: Thymen Stolk)

Stichting De Verborgen Stad ontwikkelde een app Synode 5D. Dit is een 3D-virtuele reconstructie van een aantal plekken in de Dordtse binnenstad die van belang waren tijdens de Synode van 400 jaar geleden. Van achter de pc of ter plekke met telefoon of tablet heeft de gebruiker van de app via een plattegrond toegang tot de 3D omgeving, waar 360˚ rondom kan worden gekeken in het Dordrecht van 1618. De Synode 5D was een eerste stap in het project Dordrecht 5D. In 2020, wanneer Dordrecht 800 jaar bestaat, wil de stichting een groot deel van de binnenstad in 3D gereconstrueerd hebben in meerdere tijdslagen (4D) en met achterliggende informatie (5D). Dankzij de bijdrage van HbR kan de stichting verder met de ontwikkeling van de app. HbR waardeerde het project omdat de gebruiker van de app een tijdreiziger wordt in de stad.

Digitale maquette

Het Dordts Patriciërshuis, gevestigd in een monumentaal pand aan de Wolwevershaven 9, ligt aan één van de drukst bevaren drierivierenpunten van Europa. Het museum ontvangt jaarlijks 15.000 bezoekers. Met het geld van HbR kan het Patriciërshuis een blijvende digitale maquette laten maken van het huis ter ondersteuning van het museum. De twee sponsorbijdrages van 10.000 euro zijn geselecteerd door een onafhankelijk jury met voorzitter Eric Schipper (directeur Waterbus), Mathijs Verhagen (Havenbedrijf Rotterdam), Rick Naaktgeboren (Gemeente Dordrecht), Joop Hylkema (onder andere vm. Divisie Directeur bij IHC Merwede) en Gerben Baaij (directeur Dordrecht Marketing).

 Dordt in Stoom

De andere vijf projecten, die gisterenmiddag een sponsorbijdrage van 1.000 euro ontvingen uit handen van wethouder Maarten Burggraaf, zijn door loting verdeeld onder de overige inzenders. Het gaat om de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, Stichting De Stad, WSV 87 (watersportvereniging in de Vlijhaven), de Dordtse Reddingsbrigade 2 en Yulius het Tij. HbR en Dordrecht Marketing stimuleren initiatieven die de (historische) verbinding tussen de stad en het water versterken en aan een groot publiek uitdragen. HbR sponsort al jaren het evenement Dordt in Stoom, dat om het jaar plaatsvindt. In de tussenliggende jaren wil het bedrijf ook een bijdrage leveren aan evenementen en activiteiten waarbij de verhouding tussen Dordrecht en water, haven, scheepvaart of andere maritieme aspecten een rol spelen.

 

 

 

Geef een reactie