DORDRECHT – De bouw van de nieuwe, beweegbare 140 meter lange fiets- en voetgangersbrug over het Wantij, de Prins Clausbrug, vordert gestaag. Begin dit jaar werden de stalen bekistingen rond de pijlers weggehaald. Bedoeling is dat bouwcombinatie Dura Vermeer-Hillebrand de brug, die zo’n 12 miljoen euro kost, na de zomer zal opleveren. (Foto’s: Thymen Stolk)

Het Wantij is een vluchthaven voor (binnenvaart)schepen en moet altijd bereikbaar zijn. De Prins Clausbrug zal daarom dag en nacht, iedere dag van de week bediend worden. Dit gebeurt samen met de bediening van andere bruggen vanaf een centrale post in het Stadskantoor. De fiets- en voetgangersbrug is een basculebrug en krijgt een draaibare ballastmast. Het is een bijzonder innovatief ontwerp van René van Zuuk. Omdat de huidige brugbedieners van de bruggen in de stad, op leeftijd zijn, heeft de gemeente besloten om alle bediening centraal vanuit het Stadskantoor te gaan regelen. Dat scheelt personeelskosten. Voor de bewoners van de schepen in de Wolwevershaven, betekent dit dat hun postadres aan de Kuipershaven 1, het huidige brugwachterskantoor, komt te vervallen.

Niet geregeld

Ton Vreeken heeft al dertig jaar een vaste ligplaats in de Wolwevershaven. Hij verbaast zich over het feit dat de Dordtse ambtenaren nog nooit eerder hebben geregeld dat de ligplaatsen in de museumhaven, die zo’n beetje de oudste van Nederland is, eigen postadressen hebben gekregen. “Rotterdam, Amsterdam en Utrecht, in bijna alle grote steden bestaat dit al lang. Nu het brugwachtershuis zal worden gesloten als zodanig, nu moeten ze het hier nog gaan uitzoeken hoe deze adressen gerealiseerd kunnen worden. Ook een beetje vreemd dat wij er pas recentelijk via geruchten achter gekomen zijn, dat onze post daar niet meer naar toe kan binnenkort. We hoorden het van bewoners in de omgeving.”

Veiligheid

Gerard van Katwijk ligt iets minder lang met zijn zeilklipper in de Wolwevershaven, maar is eveneens verbolgen over de slechte communicatie met de gemeente. “We hebben begrepen dat de gemeente uiterlijk volgende week al de hele operatie (verhuizen van apparatuur zoals beeldschermen en communicatiemiddelen) voltooid wil hebben. Het is toch vreemd hoe de gemeente weer eens omgaat met belanghebbende burgers: namelijk slecht. En dat ambtenaren kennelijk maar wat mogen aanrommelen. Belangrijker nog vind ik de veiligheid van de bediening van de Damiatebrug. Ik vraag mij af of dat veilig op afstand gedaan kan worden.”

Auto klem

Volgens Ton heeft er in het verleden al eens een auto onder het contragewicht klem gezeten. “Om de brug te draaien moet je nautisch onderlegd en gediplomeerd zijn. Nu met corona en buiten het vaarseizoen, hoeft de brug nauwelijks geopend te worden. In het hoogseizoen liggen hier heel geregeld riviercruiseschepen met fietsen aan boord. Dan moet de brug meestal één of twee keer per dag open. We hebben geopperd dat wij de brug wel handmatig willen bedienen. We hebben als scheepseigenaren allemaal een groot vaarbewijs. Maar daar heeft de gemeente niet op gereageerd. Ik denk dat dit verzekeringstechnisch ingewikkeld is. Voorlopig blijft de brug nog met de hand bediend worden. We moeten daarvoor langer van tevoren een opening aanvragen en dan komt er iemand van het Stadskantoor naar de haven”, aldus Ton.

Slagbomen en bellen

Voor de post van de scheepsbewoners is er een tijdelijke oplossing, waarbij zij deze voorlopig nog kunnen ophalen bij het oude brugwachtershuisje. De schippers moeten met elkaar regelen wie de post gaat halen en deze vertegenwoordiger ontvangt dan een sleutel. Voor het openen van de brug op afstand is het nodig dat de Damiatebrug wordt uitgerust met slagbomen, camera’s en rinkelende bellen. De landelijke wetgeving voor veiligheid vereist dit. Het is iets waar verschillende omwonenden niet blij mee zijn. Deze automatisering zou het historische karakter van de brug schaden. Bedoeling is de brugbediening voor de Damiatebrug dit voorjaar via de centrale post te laten verlopen.