DORDRECHT – Het Dordrechts Museum heeft een bijzonder kerstcadeau gekregen van de Bedrijfsvrienden van het museum: ‘Italiaans landschap met de Ponte Molle’ van Jan Both (ca. 1618-1652). Een laat meesterwerk van deze Utrechtse schilder dat na twee eeuwen Engels privébezit is opgedoken. Het is de duurste aanwinst die de Bedrijfsvrienden ooit hebben geschonken en een toepasselijk cadeau voor de 400e verjaardag van Aelbert Cuyp (1620-1691). Het schilderij werd afgelopen week namens het museum en de stad officieel in ontvangst genomen door de wethouder cultuur Piet Sleeking. (Foto: Bram Vreugdenhil)

Jan Both was van groot belang voor Cuyp, de beroemdste schilder uit Dordrecht, aan wie het museum dit jaar een grote tentoonstelling zou wijden. Door de coronacrisis is ‘In het licht van Cuyp’ uitgesteld tot najaar 2021. De wethouder gaf aan dat hij zeer verheugd is dat het Cuypjaar met deze bijzondere schenking gevierd kan worden. “Met de aanwinst is een lang gekoesterde wens van het museum in vervulling gegaan. Deze royale gift van de Bedrijfsvrienden is een schitterende aanvulling op de collectie Dordrecht.”

Het schilderij wordt beschouwd als een van de laatste werken van Jan Both. Op een redelijk groot doek schilderde hij een bergachtig landschap met de Ponte Molle. Het is Boths meest monumentale schilderij van de beroemde Ponte Molle of Milvio die al sinds de oudheid de oevers van de Tiber met elkaar verbond en nu nog altijd in Rome te vinden is. De brug is vooral bekend van de Slag bij de Milvische Brug in het jaar 312 toen Constantijn de Grote van Maxentius won en zijn overwinning toeschreef aan de god van de christenen. Naast de lichtwerking zijn ook de vele details spectaculair, zoals de kleine figuren en rijtuigen op de brug.

Voorzitter van de Bedrijfsvrienden Dordrechts Museum, Ben Knüppe: “Wij zijn als Bedrijfsvrienden trots om met deze schenking onze betrokkenheid in onzekere tijden te tonen en een belangrijke impuls te geven aan het Dordrechts Museum, aan de grote Cuyp-tentoonstelling in 2021 en de vaste opstelling van het museum tot in lengte van dagen.”

De aanwinst heeft een bijzondere herkomst. Het is lang onderdeel geweest van belangrijke Britse collecties, zoals die van Hugh A.J. Munro of Novar (1797-1864) waarin zowel Hollandse (Aelbert Cuyp) als Engelse (J.M.W. Turner) meesters zaten. Het schilderij getuigt daarmee van de hoge waardering in Engeland voor het werk van de Hollandse Italianisanten, wat in het geval van Aelbert Cuyp leidde tot een ware rage of ‘Cuyp-gekte’. Zo zal de nieuwe Jan Both ook voor de tentoonstelling ‘In het licht van Cuyp. Aelbert Cuyp & Gainsborough – Constable – Turner’ een aanwinst zijn.