DORDRECHT – Op Spotify en andere gangbare streamingdiensten zijn sinds kort drie compilatiealbums te vinden van Dordtse bands, en een paar uit de regio, die in de jaren ‘70, ‘80 en ’90 aan de weg timmerden. Daarmee zijn deze muzikale tijdsbeelden voor iedereen beschikbaar gekomen en is dit stukje Dordtse popgeschiedenis veiliggesteld. Het was wel een flinke klus, vertelt de Dordtse muzikant en producer Ton van der Kolk, verantwoordelijk voor dit liefdevolle monnikenwerk.

Het idee voor het online zetten van de drie verzamelaars ontstond afgelopen zomer, vertelt Van der Kolk. “We kwamen erachter dat we vergeten waren dat het 25 jaar geleden was dat Rondje Dordt uitkwam”. ‘We’ zijn Van der Kolk en zijn muzikale vriend en stadgenoot Timothy van der Holst. ‘Rondje Dordt’ is de verzamel-CD van lokale bands, waarvoor de twee in 1998 het initiatief namen. “Onder de vlag van de Stichting Bevordering Culturele Activiteiten organiseerden we in de jaren negentig onder meer Schefferspop, The Beatclub en de voorloper van Big Rivers. Ter promotie van Dordtse bands leek het ons een goed idee om deze compilatie uit te brengen. Met bands als Fervid, Gee Angel en Bluefish, die destijds lekker bezig waren. Veel van deze muzikanten zijn overigens, meestal in andere formaties, nog actief in de muziek. Het leek ons 25 jaar later een mooi moment om dit album ook digitaal te delen op de streamingsdiensten, zodat deze muziek voor iedereen te beluisteren is en vastgelegd voor de toekomst.”

Rondje Dordt

Toen Rondje Dordt online stond, bedachten Ton en Tim dat in de jaren zeventig al eens iets soortgelijks was gedaan. Het initiatief kwam destijds van de Stichting Amateur Muziek Dordrecht. De vorm was een LP, opgenomen in de landelijk bekende studio van Salisbury Sound op de Zuidendijk in Dordrecht. Op de ‘drechtstreek-lp’ staan nummers van tien acts, waaronder destijds bekende namen als Marakesh, The Subs en Hans Kemeling. Dit op Spotify te krijgen, was iets ingewikkelder, vertelt Van der Kolk. “Ik heb het vanaf de plaat opgenomen en daarna zoveel mogelijk de tikjes en kraakjes eruit gehaald. Dat is aardig gelukt, maar was wel een klusje. Ik was terugluisterend verrast door de kwaliteit van de opname. Peter Mason, die overigens nog een tijdje met de Bee Gees heeft gespeeld, heeft de productie gedaan in Salisbury, de studio van Fred Tollenaar.”

Eighties

En toen bleek er ook nog een dergelijke compilatie uitgebracht te zijn in de jaren tachtig, met de wat gekunstelde titel ‘D’r echt (P)op’, in 1984 uitgebracht op initiatief van onder meer de Zwijndrechtse muzikant Angelo Noce Santoro, die solo diverse albums uitbracht en onder meer speelde in Cosmic Dealer. “Ook die plaat geeft weer een mooi tijdsbeeld van de regionale popmuziek, met bands als Straight en The Heat”, concludeert Van der Kolk. “En ook bij deze compilatie dacht ik: er is door de decennia heen best veel goede muziek uitgebracht in deze regio! Ik vind het mooi dat dit stuk Dordtse popgeschiedenis nu veilig is gesteld. De bewerking, de data uitzoeken, betrokkenen benaderen: het was een flinke klus, maar om die reden was het het waard. En ik heb gemerkt dat het bij veel mensen nog erg leeft en dat het mooie herinneringen oproept.”

Social Beats

Het ‘muzikale drieluik’ is terug te vinden op YouTube en alle bekende streamingsdiensten. En op socialbeats.com. Daar vind je ook achtergrondinfo, onder meer enkele door Anja en Teus Zantman gearchiveerde destijds verschenen krantenartikelen over de drechtstreek-lp. Via de site zijn ook nog wat fysieke exemplaren van Rondje Dordt te bestellen. “Er zijn ook nog wat oude dozen met de drechtstreek-lp opgedoken, naar aanleiding van ons initiatief”, weet Van der Kolk. Social Beats is het platenlabel waarop Van der Kolk bands als Laura Vane & The Vipertones en The Jazzinvaders uitbrengt. Lokale acts komen uit op het sublabel Sheephead Records.

Dit is een verhaal uit de Plusser van december. Deze uitgave van Dordt Centraal is gratis op te halen op tachtig adressen in de regio en is hier digitaal terug te lezen.