DORDRECHT/ZWIJNDRECHT – Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (VRZHZ) en ProRail krijgen drie schuimblusvoertuigen voor goederenemplacement Kijfhoek en de Spoorzone Dordrecht-Zwijndrecht. Ziegler Brandweertechniek gaat ze bouwen. Een belangrijke stap in de verdere verbetering van de veiligheid, aldus de betrokken partijen.

De schuimblusvoertuigen worden gebruikt om incidenten op én langs het spoor te bestrijden. Om deze reden werken de VRZHZ en ProRail nauw samen. Vanuit die samenwerking is voor de opdracht van de drie identieke voertuigen een marktverkenning gedaan. De samenwerking tussen de VRZHZ en ProRail is uiterst belangrijk, omdat er gewerkt gaat worden met uitwisselbare voertuigen. De wensen van de brandweerkorpsen zijn meegenomen.

Sneller, wendbaarder, zuiniger

De schuimblusvoertuigen beschikken over een speciale blusarm. Zo kan de brandweer tijdens een incident straks makkelijker op lastig bereikbare plaatsen komen. De nieuwe voertuigen zijn sneller, wendbaarder, zuiniger en voorbereid op het gebruik van duurzamere (fluorvrije) soorten blusschuim. De voertuigen, die uitvoerig worden getest en meer bluscapaciteit bevatten, zijn bedoeld voor zowel het emplacement Kijfhoek als de Spoorzone in Dordrecht en Zwijndrecht. Daarmee zijn voor beide gebieden altijd twee voertuigen beschikbaar, ook als één van de drie bijvoorbeeld vanwege onderhoud buiten dienst is.

24 maanden

De schuimblusvoertuigen worden ontworpen en gemaakt bij Ziegler in Winschoten. Het productieproces duurt circa twaalf maanden. Na de productie volgt een uitgebreide kwaliteitscheck en praktijktesten met de voertuigen. Het gehele proces neemt zo’n 24 maanden in beslag tot oplevering. De huidige voertuigen zijn onderling niet uitwisselbaar en moeten de komende jaren vervangen worden vanwege hun leeftijd en om te kunnen voldoen aan de nieuwe afspraken die zijn gemaakt tussen gemeente Zwijndrecht, VRZHZ, ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en ProRail.

Groei goederenvervoer

Jessica van den Bosch, directeur Accountmanagement ProRail: “Het spoorgoederenvervoer is één van de meest duurzame manieren van vervoer. De komende jaren verwachten we een groei met 50 procent tot circa 60 miljoen ton goederen per spoor in 2030. Die groei faciliteren we met aandacht voor externe veiligheid en de wensen van de omgeving. Dat doen we in goed overleg met onze partners. De aanbesteding is een mooi voorbeeld van deze samenwerking.”

Extra calamiteitenwegen

Op Kijfhoek is een aantal calamiteitenwegen aanwezig. Hiermee kunnen hulpdiensten dichterbij de sporen komen tijdens een incident. Het aantal calamiteitenwegen wordt binnenkort uitgebreid, waardoor bepaalde plekken op het emplacement voor hulpdiensten makkelijker bereikbaar zijn. Samen met de inzet van de nieuwe schuimblusvoertuigen leidt het tot een betere bereikbaarheid van eventuele incidenten op Kijfhoek, is er een verbeterde inzetmogelijkheid in het Spoorzone-gebied én kunnen de brandweerkorpsen van zowel de VRZHZ als ProRail beter samenwerken bij incidenten.

Vernieuwing Kijfhoek

Kijfhoek is het grootste rangeerterrein van Nederland. Het emplacement, een sorteercentrum voor goederenwagons, werd in 1975 aangelegd en 1980 in gebruik genomen. Het 50 hectare grote gebied is met 49 verdeelsporen, veertien aankomst- en dertien vertreksporen een belangrijke schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa. De verbeteringen op emplacement Kijfhoek zijn onderdeel van de bestuursovereenkomst Kijfhoek die in oktober 2020 is gesloten tussen Ministerie van IenW, gemeente Zwijndrecht, VRZHZ en ProRail. De komende jaren zal het emplacement een metamorfose ondergaan met de grootschalige heuvelvernieuwing en aanleg van nieuwe calamiteitenwegen op Kijfhoek.