DORDRECHT – Op naar Zandvoort! Vrijdag verkenden dertig leerlingen van mavo-3 van het Insula College, locatie Koningstraat, het circuit van Zandvoort. Over een paar maanden, op 3 mei, strijden Formule 1-coureurs er om de Dutch Grand Prix-titel. Voor het eerst in 35 jaar. Prachtig voor de fans en de autosport, maar het sportevenement brengt ook uitdagingen met zich mee. Onder meer een logistieke hersenkraker, waar de scholieren mee aan de slag mogen. Docent Technologie en Toepassing Ruud Maasdam heeft alle vertrouwen in zijn leerlingen want “creatief zijn ze zeker!” (Foto: Dutch Grand Prix)

Het wordt druk in Zandvoort. Menig autofanaat zal in de auto springen en naar de kustplaats scheuren om het evenement bij te wonen of de sfeer in de omgeving te proeven. De jaarlijkse Bèta Challenge van Bouwend Nederland, een innovatiewedstrijd, draait om deze massale toestroom van bezoekers. De deelnemers wacht een logistieke uitdaging: zij moeten een ‘fysieke oplossing’ verzinnen om het verkeer op de uitvalswegen naar het circuit (de N200 en de N2001) in goede banen te leiden. Ruud Maasdam: “De toestroom zal op 3 mei massaal zijn. 100.000 of misschien wel 200.000 bezoekers. Hoe kan het verkeer, gedoseerd, maar zo snel mogelijk, bij het circuit aankomen? De scholieren moeten een reëel en uitvoerbaar plan bedenken.” Een enorme uitdaging voor de Insula-scholieren die in groepjes met de materie aan de slag zullen gaan. Om een indruk te krijgen waar het nu echt om draait, zijn ze naar Zandvoort gegaan voor een rondleiding op het circuit, een kijkje achter de schermen, een kennismaking met de diverse beroepen die er beoefend worden én de officiële presentatie van de Bèta Challenge door Bouwend Nederland.

Groepsopdracht

Tot medio april hebben de leerlingen de tijd om met een slim plan te komen. Begeleid worden zij door docent Ruud Maasdam die Technologie en Toepassing geeft en heel enthousiast over de wedstrijd is. “De school heeft zich voor deze challenge aangemeld. Het Insula college vindt het belangrijk dat leerlingen ook buitenschoolse leerervaringen opdoen. Zo komen zij in aanraking met verschillende opleidingen en beroepen.” Voor de innovatiewedstrijd is de klas al een beetje met de theorie, crowdmanagement, aan de slag gegaan. In groepjes van drie à vier gaan zij nu verder werken aan de opdracht. Gedurende het proces zal ook zeker de samenwerking worden aangegaan met het MBO, zo schat de docent in. “En uiteindelijk mag één groep van de klas zijn prototype presenteren op de landelijke dag waar alle deelnemende scholen het tegen elkaar zullen opnemen.” Ideeën hebben de leerlingen volgens de leraar in ieder geval volop. En een bezoek aan Zandvoort zal de creativiteit alleen nog maar méér stimuleren.