DORDRECHT – Normaal gesproken horen de ondernemers op de Visstraat zo eens in de twee tot drie weken een harde klap als er weer iemand op de poller in hun straat is geklapt met zijn of haar auto. De laatste maand is het gemiddeld wel een keer of drie per week prijs, zegt één van de winkeliers. “Dit neemt echt absurde vormen aan.”

Hij lijkt wel prijsschieten de laatste weken, zegt een winkelier. Hij heeft een mogelijke verklaring voor de sterke toename van het aantal aanvaringen met de beweegbare afsluitpaal op de Visstraat. “De poller op de Grotekerksbuurt staat permanent omlaag vanwege de werkzaamheden aan de kademuren bij de Grote Kerk. En ook die op de Wijnstraat/Grote Markt staat permanent omlaag. Zeker mensen die onbekend zijn met het fenomeen kunnen daardoor de indruk krijgen dat je ook op de Visstraat gewoon kunt doorrijden.”

Weggetakeld
Overigens zijn het ook regelmatig bestuurders die wél bekend zijn in Dordrecht die in aanvaring komen met een uit de straat opstijgende poller, aldus een winkelier. Bewoners, recent het elektrische treintje dat rondritten door de binnenstad verzorgt en zelfs politieauto’s, dat laatste tot stiekeme hilariteit van de collega’s, belandden de laatste tijd op de poller. Vaak moet het voertuig met grote schade weggetakeld worden, wat twee weken geleden nog de bestuurder van een gloednieuwe Audi overkwam. “Regelmatig blijft er een grote plas olie achter op straat. Laatst ging daar een kind op de fiets hard op onderuit”, zag een winkelier in de straat.

In de fout
Een woordvoerder van de gemeente meldt dat er de afgelopen drie weken inderdaad een toename van het aantal ongevallen bij de bewuste poller heeft plaatsgevonden, maar heeft nog geen exacte cijfers paraat. Hij vertelt wel dat het vrijwel altijd gaat om een fout van de bestuurder. “Alle camerabeelden worden nagekeken en dan blijkt dat in bijna alle gevallen een rood licht of de aanwijzing op de borden wordt genegeerd.” Daarop staat dat er maximaal één auto per keer doorheen mag. Soms piepen automobilisten nog even achter een bestuurder voor hen aan. En dat loopt meestal niet goed af. Op basis van dezelfde beelden kan de gemeente bepalen waar de rekening voor het repareren van de poller heen gestuurd moet worden.

Afschaffen
Overigens heeft het nieuwe college de intentie om een eind te maken aan het ‘pollertijdperk’. ‘Het systeem van de pollers wordt vervangen door een systeem van camerabewaking’, staat in het coalitieakkoord. Er komen dan op de plekken van de (veertien) pollers camera’s met kentekenherkenning. Rijd je daar zonder ontheffing door, kan je een boete op de mat verwachten. De gemeenteraad moet nog instemmen met de Koersnota Mobiliteit, waarin dit wordt geregeld. Als dat is gebeurd, kan de gemeente beginnen met het invoeren van het nieuwe systeem.