DORDRECHT – Snel en goed kunnen anticiperen op het weggedrag van andere weggebruikers. Het is voor alle deelnemers aan het verkeer belangrijk, maar voor hulpdiensten des te meer. Mede daarom organiseert de brandweer in Zuid-Holland Zuid een rijtraining op de openbare weg. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de optische- en geluidssignalen, zwaailicht en sirene dus. Al enige tijd vinden deze trainingen voor de paar honderd brandweerchauffeurs plaats. “Het is een doorlopende cyclus”, vertelt Gerben van den Boom van de Brandweer Zuid-Holland Zuid. De trainingen zullen het gehele jaar plaatsvinden. Omdat de brandweer de nodige vragen kreeg van inwoners legt zij in een speciaal bericht uit wat er nu precies gaande is.

Veel mensen viel het de afgelopen dagen op: een brandweerwagen met zwaailicht en sirene door de regio. En dat terwijl nergens een spoedmelding voor de hulpdiensten te vinden was. Wat is er aan de hand? Het betreft de rijtraining voor brandweerchauffeurs op de openbare weg. “We bieden deze vakbekwaamheidstraining aan al onze chauffeurs aan. Van een brandweerchauffeur wordt verwacht dat hij/zij veilig en vlot aan het verkeer kan deelnemen”, aldus Van den Boom. Tijdens de rijtrainingen worden de chauffeurs intensief begeleid en getraind door een instructeur. Zij leren bewust te worden van risico’s en hoe om te gaan met de specifieke verkeerssituaties met gebruik van ‘verkeersinzicht en anticiperende kijktechnieken’. “Het rijden met optische- en geluidssignalen, beter bekend als zwaailicht en sirenes, brengt risico’s met zich mee. Om deze risico’s te beperken organiseren we deze specifieke trainingen voor onze chauffeurs. Dit zijn we wettelijk verplicht. Het lesprogramma is opgebouwd met wet- en regelgeving over voorrangsvoertuigen, voertuigbeheersing met baantraining onder bijzondere omstandigheden en praktijkritten onder begeleiding van een gecertificeerd instructeur. Dit laatste gebeurd in de regio Zuid-Holland Zuid”, vertelt specialist opleiden en oefenen Frans van der Veere.
Het trainingsvoertuig beschikt, net als een reguliere lesauto, over dubbele bediening zodat de instructeur indien nodig kan ingrijpen. Van der Veere: “Bij de training veroorzaken we overlast. Om dit naar de omgeving te beperken rijden we niet de gehele training met zwaailicht- en sirenes. Daarnaast rijden we hoofdzakelijk overdag en begin van de avond.” Er wordt onder meer getraind op kijktechniek, rijposities en op gedrag bij kruisingen indien wordt gereden met optische- en geluidssignalen.

Weet jij wat je moet doen bij zwaailicht en sirene, als de hulpdiensten eraan komen? Test je kennis in een speciaal ontwikkelde app. Zie alle informatie op www.zwaailichtensirene.nl.

Zie een video van de rijtraining: https://youtu.be/5XpcYhbPjNE