REGIO – Sinds de start van het vaccineren van ouderen bereiken de GGD ZHZ berichten dat het niet altijd lukt op korte termijn en/of op een locatie in de regio een afspraak voor de coronavaccinatie te maken. Ook de Verenigde Senioren Partij in Dordrecht heeft klachten ontvangen dat kwetsbare ouderen van boven de 80 jaar als ze het landelijke callcenter bellen (0800-1533) niet altijd in Dordrecht terecht kunnen en verwezen worden naar locaties in Rotterdam of zelfs verder. De partij heeft hierover in de commissievergadering van deze week aan de bel getrokken. De GGD geeft aan dat ouderen bij problemen rond het vaccineren in eigen stad kunnen bellen met het callcenter van de GGD Zuid-Holland Zuid via tel. 078-7708580. In overleg wordt dan naar een oplossing gezocht. Dit nummer is er niet voor het maken van een afspraak. (Archieffoto: Thymen Stolk)

De GGD ZHZ betreurt het dat de situatie problemen kan opleveren en begrijpt dat het vervelend is als er ‘ongelukkige roosterafspraken’ worden gemaakt. ‘We willen graag een goedwerkend en klantvriendelijk afsprakensysteem bieden. De landelijke afspraak is dat het callcenter probeert de burger zo dicht mogelijk bij de woonlocatie in te plannen. Dit kan betekenen dat het inplannen van een afspraak niet altijd op korte termijn mogelijk is. Als mensen toch snel geprikt willen worden, kan het zo zijn dat ze worden ingepland voor een vaccinatielocatie verder van huis en/of in een andere regio’.

Niet voor afspraken

Momenteel worden door het landelijk callcenter (tel. 0800-1533) voor Zuid-Holland Zuid per dag 500 tot 600 afspraken ingepland. ‘In de regel gaat dit goed, maar helaas niet altijd’, aldus GGD ZHZ. Als inwoners van de regio Zuid-Holland Zuid problemen ervaren met het inplannen van een afspraak via het landelijk callcenter, kan men contact opnemen met het callcenter van de GGDZHZ via tel. 078-7708580 (op werkdagen van 08.00 tot 20.00 uur). Wij kunnen als regionale GGD geen afspraak voor u inplannen. Wij willen u wel graag helpen. Dit kunnen wij doen door te verzamelen waar u tegenaan loopt met het maken van een afspraak. Wij zullen dit allemaal noteren en doorgeven aan het landelijk callcenter’.