DORDRECHT – Naar aanleiding van het verhaal in Dordt Centraal van 20 maart over de haperende lift in het complex met aanleunwoningen van Dubbelmonde kwamen er op de redactie diverse meldingen binnen over misstanden bij de woonzorglocatie van PZC Dordrecht in Dubbelmonde. Over de lift, maar ook over de kwaliteit van de zorg in het naastgelegen verpleeghuis. We tekenden de verhalen op en legden ze voor aan de directie van de zorginstelling. (Archieffoto: Stolk Fotografie)

Slechte communicatie

Mariannes moeder (95) woont al zeven jaar bij Dubbelmonde. Eerst in een aanleunwoning, of zorgappartementen, zoals dat bij Dubbelmonde heet. Nu zij is gaan dementeren in een zorgwoning. Zij ziet ook regelmatig dingen mis gaan. “In de loop de jaren zijn vaak de regels uit het hulpplan van mijn moeder niet uitgevoerd. We hebben goede, vaste medewerkers weg zien gaan uit frustratie over de kwaliteit van zorg die geleverd kon worden. Zij worden vervangen door invalkrachten. Vaak hele lieve mensen, maar er gaan dingen mis in de communicatie. Mijn moeder heef al verschillende keren te laat of verkeerde medicatie gehad. Sinds januari wordt er samen op de eetzaal gegeten. Mooi, maar voor mensen als mijn moeder ook verwarrend. Het is ook al een keer gebeurd dat ze na afloop met haar rolstoel werd teruggebracht naar haar kamer, maar vervolgens werd achtergelaten. Ze heeft twee uur om een zuster zitten roepen, want kan er niet zelfstandig uit komen. Regelmatig kijk ik in het digitale zorgdossier, dat heet Caren. Daarin geef ik aan als dingen mis gaan, maar ik krijg nooit een terugkoppeling. De communicatie is gewoon slecht.”

Verkeerde medicijnen

De dochter van bewoonster Els (95) zegt dat er een trendbreuk in de kwaliteit is gekomen bij de laatste directeurswissel. “Onder Johan Groen was het eten goed en de verzorging goed. Onder zijn opvolger Sven de Lange zijn bezuinigingen ingezet om te sparen voor nieuwbouw. Ook is de transitie ingezet van verzorgingshuis naar verpleeghuis, waar zwaardere zorg wordt geboden. Er wordt veel gewerkt met invalkrachten die niets weten van de mensen. Mijn moeder heeft al twee keer verkeerde medicijnen gekregen. Bewoners zitten nog tot 14.00 uur in hun pyjama of worden juist pas om twee uur ’s nachts naar bed gebracht. En niet alleen de lift is om de haverklap kapot. De persoonlijke alarmering is steeds defect, kapotte rolstoelen worden heel traag vervangen. Ik heb al diverse gesprekken gehad. Met de klachtenfunctionaris van PZC Dordrecht, met de Inspectie Gezondheidszorg, met manager Deborah van Vuuren (die tijdelijk is vervangen door Maria Wong Lun Hing, red.). Er wordt van alles beloofd, maar er verander niets. De heer De Lange wil niet met mij praten. Ik heb gesprekken met personeel, maar die durven het niet aan te kaarten. Vast personeel heeft als stil protest al een keer een dag in het zwart gewerkt. Vrijwel alle bewoners die ik spreek zeggen hetzelfde: het eten is slecht en de verzorging is slecht.”

Afhankelijk

De problemen met de lift zijn niet nieuw. Dat speelt al tien jaar op en af. “Die had al lang vervangen moeten worden”, vertelt de bewoonster van een aanleunwoning. “Ik ben al vijf jaar in strijd met de directie over van alles. Het eten in het verzorgingshuis is verschrikkelijk, de verwarming valt regelmatig uit, mensen zitten tot één uur ’s middags in hun pyjama en het is er te vies voor woorden. Qua organisatie is het al jaren een zooitje. Het personeel klaagt steen en been, vaste medewerkers lopen weg. En ik kan voor mezelf opkomen, maar het gros van de is 80+ en afhankelijk. Ze zijn al lang blij als ze geholpen worden. En wie aan de bel trekt, wordt de mond gesnoerd. Er wordt hier dictatoriaal geregeerd. Ik ben zo blij dat dit nu eens in de media onder de aandacht wordt gebracht. Dit kan echt niet.”

Ernstig verouderd

Problemen met de verwarming waren er afgelopen vrijdag weer, meldt de man van een echtpaar in het verpleeghuis van Dubbelmonde. “Het is een ernstig verouderde installatie. Vrijdag werd de warmwatervoorziening geregeld door een monteur. Dinsdag kwamen ze terug voor de verwarming. Bij het herstellen van de leiding ontstond een stuk verderop een nieuwe breuk. Wij zitten er sinds woensdagavond weer warmpjes bij.” Over de geleverde zorg zegt hij: “De dagzorg is goed, maar ’s avonds zijn er te weinig mensen en wordt er gewerkt met uitzendkrachten. We worden vaak later naar bed gebracht dan we hebben afgesproken en als we op de alarmknop drukken, worden we regelmatig gewoon weggedrukt. Maar er werken ook een hoop heel goede mensen.”

Reactie PZC Dordrecht

“Wij erkennen de moeilijke periode waar onze woonzorglocatie Dubbelmonde in zit”, reageert de woordvoerder van PZC Dordrecht op bovenstaande ervaringen. “Twee jaar geleden is er geconstateerd dat Dubbelmonde met de toenmalige werkwijze geen bestaansrecht meer had. Sinds vorig jaar zijn er geen financiële problemen meer en kunnen er noodzakelijke investeringen worden gedaan. Er is toestemming om van het woonzorgcentrum een verpleeghuis te maken. Stap voor stap wordt er toegewerkt naar de nieuwe vorm van zorg en het vernieuwen van de gebouwen. Samen met medewerkers wordt er niet alleen ingezet op het oplossen van problemen op korte termijn, maar het is nu ook mogelijk om aan een mooie toekomst te bouwen voor Dubbelmonde.” Gezien de klachtenprocedure kan de woordvoerder inhoudelijk niet ingaan op ‘lopende’ klachten die momenteel behandeld worden door de (externe) klachtenfunctionaris. Over de defecte lift in het complex met de ‘zorgappartementen’: het vervangende onderdeel komt waarschijnlijk in de derde of vierde week van april binnen, zodat de reparatie kan plaatsvinden.