DORDRECHT – Ook Voedselbank Dordrecht ontkomt niet aan alle beperkende maatregelen en onverwachte uitdagingen van deze tijd. “Dat spreekt onze creativiteit en flexibiliteit aan. Met elkaar en de hulp van heel veel nieuwe vrijwilligers uit alle hoeken maakt het mogelijk”, meldt voorzitter Matthijs van Muijen in een nieuwsbrief van de Dordtse Voedselbank. (Foto: Voedselbank)
“Het coronavirus treft ons allemaal. Na de aankondiging van de beperkende maatregelen werd er flink gehamsterd bij supermarkten. We kregen signalen dat er niet voldoende zou overblijven. We waren bezorgd en stuurden een persbericht uit. De Dordtse horeca reageerde enorm. We werden overstelpt met goederen. En de supermarkten bleven niet achter. Sommigen kochten zelfs meer in om wat over te houden voor ons. De sociale dienst vroeg hoe ze kon helpen, vrijwilligers boden zich massaal aan, particulieren hielpen. Geweldig. En onze vast ploeg hielp mee, vanuit huis meedenkend, of door nieuwe vrijwilligers in te werken, of gewoon door op locatie bezig te zijn. We voelen als bestuur een enorme verantwoordelijkheid voor onze klanten, maar ook voor onze vrijwilligers. Daarom hebben we wat aanpassingen gedaan in onze werkwijze. Daar zijn onze klanten en vrijwilligers blij mee en het houdt hen veilig. Wat een warmte ontvangen we van alle mensen die hulp aanbieden. Zo zie je maar dat we het met z’n allen doen. De crisis is nog niet voorbij, dus we blijven oppassend en zijn onze vrijwilligers heel veel dank verschuldigd. Dus ook vanuit deze plek nog een keer, dankjulliewel en blijf gezond!”
Andere werkwijze
Bij de aangepaste werkwijze krijgen de klanten kant-en-klare tasjes mee. “Het aangepaste uitdeelsysteem werkt heel erg goed,” vertelt Jan van Genderen van het uitdeelpunt Sterrenburg in de Open Hof-kerk. “We laten klanten niet meer uitzoeken uit de koelboxen wat ze wel of niet willen en we laten maximaal twee mensen tegelijk binnen. Het koffie- en theehoekje is al enkele weken dicht. Zo borgen we onze veiligheid en die van onze klanten. Buiten staan om de 1,80 meter strepen om te voorkomen dat wachtende klanten te veel op elkaar zitten. Het uitdelen verloopt vlekkeloos. Klanten hebben begrip voor de situatie. Soms moet ik ze wat vaker aanspreken. Mooi is dat een van de klanten de coronafolders heeft vertaald in het Arabisch, zodat we een aantal klanten nog beter kunnen informeren. Ik ben er trots op dat de Voedselbank Dordrecht de boel draaiende weet te houden en er voor klanten nog voldoende voedsel beschikbaar is.”
Het werk van de Voedselbank steunen? Ga dan naar de website.