DORDRECHT – Het Havenbedrijf Rotterdam en Dordrecht Marketing stimuleren initiatieven die de (historische) verbinding tussen de stad Dordrecht en het water versterken en aan een groot publiek uitdragen. Hiervoor zijn in 2017 en in 2019 sponsorbijdragen beschikbaar. In 2018 wordt het evenement Dordt in Stoom ondersteund. Donderdag werd bekend welke initiatieven dit jaar kunnen rekenen op een bijdrage in het kader van de sponsorregeling ‘Dordrecht & Water’. (Foto’s: Thymen Stolk)

De jury, bestaande uit Gerbrand Schutte (voormalig directeur Waterbus), Mathijs Verhagen (Havenbedrijf Rotterdam), Rick Naaktgeboren (Gemeente Dordrecht), Elias Ott (directeur Koninklijke Van der Wees-groep) en Gerben Baaij (directeur Dordrecht Marketing), koos in totaal zeven prijswinnaars uit. Er werden twee sponsorbijdrages uitgedeeld van 10.000 euro en vijf van 1.000 euro.

AquActief, een consortium van ‘watergerelateerde’ verenigingen, en de Stichting Brugwachtershuisjes ontvangen beide de grootste sponsorbijdrage van 10.000 euro. De winnaars hebben volgens een onafhankelijke jury projecten ingediend die het best de verbinding tussen de stad en het water kunnen versterken, én uit kunnen dragen aan een groot publiek. Daarnaast werd aan Dordtse Kano en Kajak Vereniging Dajaks, Erica Events, KNRM, het Oranjecomité en Stoomsleper Pieter Boele elk 1.000 euro toegekend.

AquActief werkt met verschillende organisaties aan een veelzijdig project om op een speelse manier de zelfredzaamheid en veiligheid van mensen op en om het water te verhogen: erg belangrijk in deze waterrijke omgeving. De gezamenlijke pragmatische aanpak sprak de jury erg aan. De Stichting Brugwachtershuisjes maakt een route langs vijf kunstwerken in Brugwachtershuisjes die als een lint door de binnenstad loopt. Ieder huisje krijgt een door Dordtse kunstenaars ontworpen eigen kunstwerk met een maritiem thema of gebaseerd op de Dordtse geschiedenis. De brugwachtershuisjes in de binnenstad zijn kenmerkend maritiem erfgoed. De jury vindt met dat die met dit project een interessante nieuwe tijdelijke functie krijgen, die bijdraagt aan levendigheid en aantrekkelijkheid van de binnenstad.

Maatschappelijke organisaties uit Dordrecht die een relatie hebben met water en/of de haven konden zich inschrijven voor de vijf sponsorbijdragen van 1.000 euro. Wethouder Jasper Mos en Rik Dalmeijer (Havenbedrijf) trokken de winnaars uit de inzenders die aan de voorwaarden voldeden.