DORDRECHT – Om jongeren bewust te maken van actuele problemen als cybercriminaliteit, grooming en sexting gaven jongerenwerkers van R-Newt Dordrecht, Nassira Taouil en Fartun Abdulqadir, workshops op basisschool De Toekomst voor kinderen in de leeftijd van 10, 11 en 12 jaar.

Nassira: “Dat was op verzoek van de schoolpsycholoog van De Toekomst, die merkte dat jongeren soms vatbaar zijn voor slechte invloeden van buitenaf.” Fartun: “De workshops hadden maatschappelijke thema’s als social media en gamen, criminaliteit en wapens, weerbaarheid, drank en drugs. Thema’s die aansluiten op de beleefwereld van de doelgroep.”

Slechte invloed van social media
Nassira: “We hadden het over de slechte invloed van social media. Bijvoorbeeld ‘grooming’, dat je denkt dat je met iemand van jouw leeftijd zit te chatten, dat het echter een nepprofiel van een veel oudere persoon blijkt te zijn. Daar schrokken ze van. Wees voorzichtig met het toevoegen van onbekenden. Je weet nooit wie er aan de andere kant van het scherm zit. Weet wat je doet op internet. Check altijd met wie je te maken hebt, als het een onbekende is, blokkeer hem dan. En wil je toch een afspraak maken, licht je ouders in. En als je niet je ouders in wil lichten, dan je beste vriend(in). Zodat iedereen weet waar je bent. En blijf alert, voorkomen is beter dan genezen.”

Bescherm je eigen privacy
Veel meiden zitten op TikTok en Snapchat en zijn zich niet altijd bewust van hun recht op privacy. Fartun: “Ik vond het zorgelijk dat sommige meiden het belangrijk vinden veel volgers te hebben. Hoe meer likes, hoe cooler je bent. Likes zijn leuk, maar wees niet nonchalant. Als een 61-jarige, die zich via grooming als 16-jarige uitgeeft, naar een foto van jou in bikini zit te kijken … dat moet je niet willen. Let op dat je geen privacywetten overtreedt en bescherm je eigen privacy. Besef wie jou allemaal ziet! Voor ons als R-Newt zijn dit aandachtspunten om mee te nemen naar de volgende workshops. ”

Leer ‘nee’ te zeggen
Sommige jongeren willen graag ergens bij horen en zijn vatbaar voor groepsdruk. Worden aangespoord een mes te dragen of een bushokje te vernielen. Nassira: “Wij wijzen ze op de gevolgen van vandalisme, welke straffen daarop staan. Met een taakstraf ben je al een stuk minder stoer. Leer ‘nee’ te zeggen.” Fartun beaamt dat: “De jongens zijn vaak al bekend met het fenomeen wapens, vanwege het gamen. Het is echt niet stoer om met een mes op zak te lopen. Gelukkig willen ze zelf geen wapens dragen. Ze zijn wel angstig dat ze zelf bedreigd worden met een wapen. Maar wat als een vriend een wapen draagt? Dan houden ze hun mond dicht, want dat is ‘snitchen’ of verlinken, en daar maak je jezelf niet geliefd/populair mee. Ik zeg dan … je kunt ook proberen die vriend te helpen. Waarom draagt hij een wapen? Voelt hij zich niet veilig? Maak het bespreekbaar, desnoods met de docent erbij.” R-Newt wil met de lessen de jongeren maatschappelijk besef bijbrengen op het gebied van allerlei actuele problemen, ze weerbaar te maken voor de huidige maatschappij en ze klaar stomen voor de toekomst. Nassira: “En dat is ons gelukt. Het was voor de jongeren heel leerzaam en nuttig, ze hebben maatschappelijk besef gekregen en zijn een stuk alerter geworden.”

Fartun Abdulqadir.