DORDRECHT – Pas twee dagen geleden betrok hij zijn appartement aan het Wantij en prompt zag hij tijdens een bakje koffie dit indrukwekkende vaartuig voorbij komen. Wouter Vermeulen maakte en stuurde deze foto van de Dordrecht passerende viermaster Santa Maria Manuela.

Bestemming was Da-Capo Scheepsbetimmeringen en interieurbouw in Hardinxveld-Giessendam waar de Portugese gaffelschoener een complete interieurrenovatie krijgt. Het is hiervoor vanuit Portugal naar de kade van Da-Capo gevaren. De indrukwekkende viermaster, gebouwd in 1937, maakte deel uit van de befaamde Portugese Witte Vloot. Met zijn lengte van 63 meter en een masthoogte van 37 meter is het schip één van de grotere Tall Ships en altijd een opvallende verschijning op Sail Amsterdam en andere internationale evenementen. Oorspronkelijk is het door de Portugezen gebouwd als een schip voor de kabeljauwvisserij in de wateren rond Groenland en New Foundland. Tegenwoordig is het een training- en evenementenschip. De kenmerkende witte kleur kreeg de Santa Maria Manuela en de rest van de vissersvloot tijdens de Tweede Wereldoorlog. Om voor de onderzeeërs van de Duitse marine beter herkenbaar te zijn als schip van het neutrale Portugal, werden alle schepen van de visserijvloot helemaal wit geverfd. Vandaar de naam Witte Vloot.

Behoud

In het begin van de jaren negentig was het vissersschip kostentechnisch niet opgewassen tegen de moderne vissersschepen met hun moderne vistechnieken en daarmee overbodig. Om het schip met zijn rijke historie te behouden, werd een stichting tot behoud opgericht. Een grondige renovatie was hard nodig, die was in 2010 gereed. Zo had het schip, 73 jaar na het eerste vertrek uit de haven van Lissabon, weer de oorspronkelijke uitstraling. Vanaf dat moment is het een schip dat plaats biedt aan circa vijftig gasten voor meerdaagse zeiltochten op zee. Om de gasten én bemanning beter comfort te bieden en van meer gemakken te voorzien, wordt het interieur van het schip gedurende een half jaar grondig verbouwd bij Da-Capo. De gezamenlijke ruimtes en de slaapvertrekken krijgen niet alleen een complete make-over, de indeling wordt aangepast en de kleurstelling van het interieur gaat van neutraal naar typisch Portugees.

DKS

Da-Capo haalde het project na een aanbesteding samen met DKS, ook uit Hardinxveld-Giessendam, binnen. De directeur van DKS, Gert-Jan van Aken, is vanaf het begin betrokken geweest bij de opdracht en heeft tijdens meerdere bezoeken aan Portugal het project mede weten binnen te halen. DKS vervaardigt het nieuwe dekmeubilair. “Eenmaal duidelijk dat het project veel omvattender zou worden dan aanvankelijk afgesproken, heb ik concullega Da-Capo erbij betrokken”, aldus Van Aken.

Eervolle uitdaging

“Een eervolle opdracht en tegelijkertijd een uitdaging”, vindt Ron van Meeteren. Hij is samen met Arjan de Vos mededirectielid van Da-Capo. “We werken nauw samen met Peter Bost van Deep Water Yachts, hij verzorgt het projectmanagement als hoofdaannemer. We kunnen bij onze werf in Boven-Hardinxveld aan de Beneden-Merwede schepen met een lengte tot 135 meter aan de kade afmeren, vlakbij onze werkplaats. We hebben een onderscheidende aanpak door jarenlange ervaring in scheepsbetimmeringen en interieurbouw en kennen een korte communicatielijn tussen het projectteam en de opdrachtgever. Door de inzet van een eigen advies- en ontwerpteam en een eigen productieafdeling, gecombineerd met toepassing van de nieuwste technieken en een modern machinepark, zorgen we voor topkwaliteit. Die bewering willen we graag ook waarmaken in ons werk aan de Santa Maria Manuela.“