DORDRECHT – Het plan voor de aanleg van sinusdrempels in de 19de eeuwse Schil is aangepast. Op de Singel, Sint Jorisweg en Groenedijk hebben bewoners aangegeven graag meer drempels te willen dan in de oorspronkelijke plannen stonden. Op deze wegen zijn nu in totaal veertien drempels gepland. Belangrijke voorwaarde voor de aanleg is dat de trillingsmetingen van het proefvak met drie drempels op de Albert Cuypsingel, geen verrassingen laten zien. De twee voorgestelde drempels op de Hallincqlaan en Stooplaan worden vooralsnog niet aangelegd, omdat een groot aantal bewoners van deze straten daar tegen is.

De 19e eeuwse Schil is een 30 km/u zone. De afgelopen twee jaar zijn gefaseerd diverse maatregelen genomen om tot een bijpassende weginrichting te komen. Die maatregelen hebben effect, maar op de rechte stukken ligt de snelheid vaak nog te hoog. Daarom zijn verdere snelheidsremmende maatregelen gewenst. Die zijn gepland in de vorm van sinusdrempels: wegverhogingen in het asfalt over de breedte van de weg.

Metingen
Het bureau 4Risk heeft mogelijke effecten van de drempels uitgebreid onderzocht. Het betreft immers een gebied met soms kwetsbare gebouwen. Volgens de berekeningen voldoen de drempels op de beoogde locaties aan de richtlijnen voor trillingen, waarbij de kans op schade aanvaardbaar klein is. Een proefvak met drie drempels op de Albert Cuypsingel (Foto: Google Maps) maakt het mogelijk dit in de praktijk te toetsen en om onderzoek naar mogelijke hinder in de woningen te doen. Dat proefvak wordt na de zomervakantie aangelegd. Als de resultaten positief zijn, worden de overige elf drempels aangelegd.

Buurtcomités
De maatregelen in de Schil worden geregeld afgestemd met de buurtcomités. Dat is ook in dit geval gebeurd. In maart was er een inloopbijeenkomst over de plannen, waarvoor 550 omwonenden zijn uitgenodigd. Zo’n 60 bewoners hebben tijdens die bijeenkomst of in de periode daarna gereageerd op de plannen.
De meeste omwonenden zijn positief over de aanleg van sinusdrempels. Dat geldt niet voor veel bewoners van de Hallincqlaan en de Stooplaan. Daarom worden de twee geplande sinusdrempels in die straten vooralsnog niet aangelegd. Rond de aanleg van de andere drempels in de Schil volgt nieuw overleg met de bewoners van de Hallincqlaan en Stooplaan over de situatie in hun straten.

Wijzigingen
Naast de sinusdrempels voert de gemeente in het kader van 30 km Schil nog andere wijzigingen door. De bochten rond de punaises worden aangepast en delen van de Singel krijgen een smallere rijbaan, waarna de optische markering verwijderd wordt.
Meer informatie over alle maatregelen is te vinden op www.dordrecht.nl/30km.