DORDRECHT – Het asfalt van de Krispijnseweg is versleten. Deze week wordt gestart met het vervangen ervan. Tegelijkertijd wordt de weg anders ingericht. Zo worden de rijbanen voor auto’s smaller en de fietspaden breder. Dit gebeurt in de hoop dat er minder hard gereden gaat worden. Bewoners geven aan dat dat hier veel gebeurt. Ook komt er meer groen in de straat, onder meer door stoeptegels deels te vervangen voor plantvakken. (Foto’s: Stolk Fotografie)

In maart 2022 deelde de gemeente het voorlopige ontwerp voor de vernieuwde Krispijnseweg. Bewoners en ondernemers hebben toen laten weten wat zij goed aan het plan vonden en waar zij verbeteringen of aanpassingen zagen. Zo hebben de ondernemers gevraagd om de vakken met planten voor de winkels (bijna) allemaal uit het ontwerp te halen. De stoep zou anders toch te smal worden. In het deel tussen de Mauritsweg en de Brouwersdijk komt meer ruimte voor de ondergrondse containers. Die zijn hier nu ook al, maar ze worden groter om afval beter te kunnen scheiden.

App
Alle bewoners en ondernemers hebben half februari een brief gekregen. Bij elke fase worden de bewoners en ondernemers nog apart geïnformeerd als de aannemer voor hun deur aan het werk gaat. De gemeente raadt daarnaast aan om de app ‘Krispijnseweg’ te downloaden voor nieuwe informatie en de laatste planning.

Treintje
De aannemer start bij de Laan der Verenigde Naties en werkt richting de Brouwersdijk, waar een rotonde wordt aangelegd. Daarna gaat het in vier delen als een soort ‘werktreintje’ vanaf de Brouwersdijk tot aan de Van Baerlestraat. Eerst voor de huizen met oneven nummers aan de Krispijnseweg. Daarna voor de huizen met even nummers vanaf de Prinses Julianaweg richting het Van Baerleplantsoen. Na de bouwvak legt de aannemer het kruispunt Mauritsweg – Bosboom Toussaintstraat aan. Als alles volgens planning loopt, is de aannemer eind september klaar.

Andere route
Het advies is om tijdens de werkzaamheden de Krispijnseweg niet te gebruiken om naar het centrum te gaan. De omleidingsroute loopt via de Laan der Verenigde Naties en de Mijlweg. Maar ook daar werkt men aan de weg. De kans op vertraging is kleiner door te rijden via de N3. Of natuurlijk door met fiets of bus naar het centrum gaan.