DORDRECHT – Ondernemers op onder meer bedrijventerrein Dordtse Kil 3 blijven zich zorgen maken over de nieuwe afrit 20 op de A16 vanuit Rotterdam. Over de doorstroming, maar zeker ook over de verkeersveiligheid.

Op de nieuwe afrit stroopt het verkeer met name in de ochtendspits flink op. De bottleneck is vooral de aansluiting op de Rijksstraatweg, ter hoogte van de McDonald’s. Daardoor ontstaat een uitvoegende file op de vluchtstrook van de A16. “Hoewel er voor de rechterrijstrook dan een snelheidsbeperking van 50 kilometer per uur geldt, trekt het (vracht)verkeer zich hier niet veel van aan”, zegt Ad van den Berg van ParkTrust BV, parkbeheerder van onder meer Dordtse Kil 3. “Men rijdt met 80 en harder langs de stilstaande voertuigen op de vluchtstrook.” Hij legde het probleem ook voor aan Rijkswaterstaat. De reactie: als het volgende deel van het project in september klaar is, wordt het allemaal sneller en veiliger. “Maar wachten tot september is wachten op grote aanrijdingen en slachtoffers”, stelt Van den Berg.

Kwartklaverblad

Rijkswaterstaat had al voorspeld en aangekondigd dat er vanaf de openstelling van de nieuwe afrit 20, eind april, vertraging zou gaan optreden in de (ochtend)spits. De situatie zal volgens de overheidsdienst definitief verbeteren wanneer de zogenaamde kwartklaverbladlus in gebruik is genomen op 9 september. Dan komt er een einde aan het kruisende verkeer van de N3 naar de A16 in de richting van Breda, waardoor de verkeersafwikkeling op de rest van het knooppunt ook gaat verbeteren.

Verbetering

Tot die tijd is het voor bepaalde weggebruikers, zoals zij die naar Kil 1 en 2 moeten, een optie een afslag eerder te nemen, aldus Rijkswaterstaat. Net als waar mogelijk het mijden van de spits of het gebruikmaken van alternatief vervoer. Vanaf september zal de situatie verbeteren, is de verwachting. En vanaf juli volgend jaar helemaal, wanneer het fietsviaduct Amstelwijck is verlengd, de huidige afrit 20 verder wordt verlengd en de parallelbaan open is. Omdat het fileprobleem zich doorgaans alleen tussen acht en negen ’s ochtends voordoet, noemt Rijkswaterstaat de huidige verkeersafwikkeling ‘toereikend’.