DORDRECHT – Jaap de Keizer woont in de Cronjéstraat en heeft twee parkeervergunningen. Eén voor zijn privéauto en één voor de auto van zijn werkgever Rail Force One, waarvoor hij als teamleider op de gekste tijden moet uitrukken voor calamiteiten. “Het is daarom geen optie voor mij om deze werkauto ver weg te parkeren. Soms moet ik met spoed ergens heen. Voor die tweede parkeervergunning betaal ik bijna 400 euro per jaar. Een paar straten verderop, aan de Reeweg, is die tweede vergunning slechts 120 euro per jaar.” (Foto: Stolk Fotografie) 

 

Hij vindt dit onrechtvaardig. “Ik snap dat je voor parkeren op straat als bezoeker verschillende tarieven moet betalen, afhankelijk in welke sector je parkeert. Maar als bewoners in dezelfde stad vind ik niet dat je als gemeente onderscheid mag maken in wat je voor een vergunning moet betalen. Dat is ongelijke behandeling. Ik vind dat iedere Dordtenaar hetzelfde tarief zou moeten betalen voor een vergunning. Gelijke monniken, gelijke kappen.” Voor de eerste parkeervergunning is het verschil van de ene straat met de andere minder groot; in de Vogelbuurt en rond het Leerpark betalen bewoners voor een eerste parkeervergunning 60 euro per jaar (30 per half jaar). In de binnenstad 120 per jaar (60 per half jaar).

 

Nieuwe zones

Woordvoerder Frank Meijer van wethouder Rik van der Linden (Mobiliteit & Parkeren) legt uit hoe de regels voor de vergunningen zijn vastgesteld: “De parkeertarieven op straat zijn vastgesteld door de gemeenteraad in de verordening parkeerbelastingen. In 2019 is het besluit genomen om het tarief van de eerste bewonersparkeervergunning in het centrum te verlagen en het tarief voor een tweede bewoners parkeervergunning te verhogen. In 2021 is bij de verordening een aanvullend besluit genomen.” De verordening werd aangepast, omdat er vanaf 2021 ook in andere gebieden (dan het centrum en de 19e-eeuwse schil) betaald parkeren is ingevoerd. Meijer: “In 2021 is het aanvullende besluit genomen om de parkeertarieven voor vergunningen aan te passen voor gebieden buiten de schil en die dus verder van de binnenstad zijn gelegen, maar die wel in aanmerking kunnen komen voor parkeerregulering (betaald parkeren). Daar hoort volgens de gemeenteraad een ander tarief bij dan de binnenstad en de schil. Voor de eerste bewonersvergunning betalen de bewoners hier 33,30 euro per halfjaar en voor de tweede bewonersvergunning 66,60 euro per half jaar.”

 

Waterbedeffect

De Transvaalbuurt, waar Jaap de Keizer woont, valt onder het schilgebied. Meijer: “Betaald parkeren is daar al heel lang geleden ingevoerd. Wij zijn gedwongen tot betaald parkeren en bewonersvergunningen na het weghalen van de parkeerplekken voor het centraal station. Doordat de gemeente niet zorgde voor een betaalbaar alternatief voor de reiziger kregen wij last van het zogenaamde waterbedeffect. Onlangs kreeg ik van de gemeente een bericht met in de bijlage een tekening waarop een groot gedeelte van Krispijn al is ingekleurd als betaald parkeergebied; net als het Land van Valk en delen van Sterrenburg I (rondom het ziekenhuis en het Sportpark. Zo wordt de olievlek steeds groter.”

 

Negentiende-eeuwse schil

In de Transvaalbuurt betalen de bewoners hetzelfde tarief als in de binnenstad/schilgebied. Ook de bewoners van bijvoorbeeld de Hallincqlaan en Stooplaan vallen onder dit eerste gebied en betalen het binnenstadtarief. De Vogelbuurt valt in het gebied buiten de binnenstad/schil en daar geldt het lagere tarief. Wie het kaartje op de website van de gemeente bestudeert, kan zien dat de scheidslijn voor de tarieven ligt op de Oranjelaan, Krommedijk en het spoor. In het nieuwe kaartje dat de gemeente recent verstuurde, staat bij de Sportboulevard en het ziekenhuis ook een deel ingetekend voor het duurdere binnenstadtarief.

 

Billitonstraat

Overigens zijn Vogelbuurtbewoners, van onder andere een deel van de Billitonstraat, verbolgen dat zij niet binnen de parkeerregulering vallen. Afgelopen week hielden ze een handtekeningenactie om de gemeente te vragen ook voor hen het betaald parkeren in te voeren. Doordat aan het begin van de straat (in de buurt van het Vogelplein) wel betaald moet worden, valt er in hun deel van de straat geen lege parkeerplek meer te vinden. De bewoners moeten regelmatig noodgedwongen zelf parkeergeld (uurtarief) betalen, omdat bezoekers van de stad, bij hen gratis voor de deur de plekken bezet houden. Ze balen helemaal wanneer eigenaren van werkbusjes dit doen. Daarom vragen ze tevens om een verbod van het parkeren van deze (grote) bestelbussen, waarvoor er, na de door hen gewenste invoering van parkeerregulering, geen parkeervergunning is afgegeven.

 

In de tuin

Eerder kwam in het nieuws dat verschillende huiseigenaren in de Vogelbuurt hun tuin hebben bestraat om zo hun auto op eigen terrein te kunnen parkeren. Ook dit is een door veel mensen ervaren, vervelend bijeffect van de besluitvorming.