DORDRECHT – Het eenzijdige ongeval op de Zuidendijk, waarbij afgelopen weekend een 23-jarige man uit Puttershoek om het leven kwam, doet de roep om verkeersmaatregelen van dijkbewoners weer oplaaien. De bestuurder raakte in de nacht van vrijdag op zaterdag even na middernacht van de weg in een bocht op het stuk dijk tussen de Stevensweg en de Laan van Middenhoeve en kwam met zijn voertuig tot stilstand tegen een boom. Toegesnelde hulpdiensten konden niets meer voor hem doen. Omwonenden trokken al meermaals aan de bel bij gemeente en politie vanwege de onveilige verkeerssituatie op ‘hun’ dijk. (Foto: Stolk Fotografie)

Bewoners zien graag dat de dijk eenrichtingsverkeer wordt en dat er een camera wordt geplaatst in de strijd tegen hardrijders. Want dat er chronisch veel te hard wordt gereden op de 30-kilometerweg is wel duidelijk, zegt een bewoonster vanaf haar vakantieadres. “We zijn hier in 2018 komen wonen en hebben dit al diverse keren aan de gemeente doorgegeven”, vertelt ze. “In die paar jaar is het al zeker drie keer eerder misgegaan. Twee keer met alleen flinke blikschade. De laatste keer in februari van dit jaar. Begin 2021 werd hier een vrouw op de fiets aangereden. Zij liep blijvend letsel op. En nu dit verschrikkelijke incident. Op de beelden van de camera die aan ons huis hangt, is te zien dat de auto met hoge snelheid uit de bocht vliegt. En gezien de remsporen op de weg, reed hij aanvankelijk nog harder. Als je deze weg niet kent, is deze bocht verraderlijk.”

30 kilometer

De gemeente geeft als reactie op de meldingen dat het bij de snelheidsovertredingen op de dijk om individuele uitschieters gaat. Zij verwijst voor de handhaving naar de politie. “Die heeft hier inderdaad een keer staan controleren, maar om twee uur ’s middags”, zegt de bewoonster. “Het gaat vooral mis in de spits en ’s avonds en ’s nachts. Wij hebben zelf, na contact met VVN, een aantal avonden metingen gedaan met een lasergun. Daarbij zijn snelheden tot 70 en zelfs 80 kilometer per uur gemeten. Mensen die we aanspraken gaven aan dat ze niet wisten dat je hier maar 30 mag.” Omdat de weg niet als 30 kilometerzone is ingericht, is handhaving (juridisch) lastig voor de politie. “Drempels kunnen hier niet aangelegd worden, omdat dat teveel trillingen oplevert voor de niet-onderheide huizen langs de dijk en de gemeente wil er geen inrichtingsverkeer van maken, omdat het een te belangrijke ontsluitingsweg is, onder meer voor de wijk De Hoven.”

Noodklok

Eigenlijk was de moed de bewoners na alle vergeefse meldingen in de schoenen gezonken. Na het verschrikkelijke ongeval van afgelopen weekend luiden ze toch weer de noodklok. “Wij maken ons ernstige zorgen. Zelfs als het ‘slechts’ zou gaan om excessen. Je kind zal er maar net op het verkeerde moment fietsen. Wij hopen echt dat dit het moment is om alsnog maatregelen te nemen.”

Snelheidsmeter

Henk van Ballegooijen, verkeerskundig medewerker van de gemeente, erkent dat de situatie lastig is. “Zo lang de weg niet is ingericht als 30 kilometerzone mag de politie inderdaad niet controleren op snelheid”, zegt hij. “Ze kunnen natuurlijk wel een verkeerscontrole houden, bijvoorbeeld een autogordelcontrole, en daarbij bestuurders aanspreken op hun snelheid.” Een andere inrichting van de weg heeft veel haken en ogen, zegt hij. “Drempels zijn geen optie, want dan springen meteen de scheuren in de woningen langs de dijk. Een wegversmalling zou kunnen, maar de brandweer moet er ook over.” Ook een flitspaal is in de huidige situatie, vanwege de weginrichting, juridisch niet de oplossing. “We kunnen wel kiezen om hier een mobiele snelheidsmeter te plaatsen, om automobilisten te wijzen op de (maximum)snelheid. Het kruispunt met de Stevensweg hebben we al aangepast en we blijven graag in gesprek met de bewoners om te kijken hoe we dijk veiliger kunnen maken.”

 

Op de foto: De bocht waar het afgelopen weekend gruwelijk mis ging.