DORDRECHT – De gemeente is wederom begonnen met het herstel van de Lange Geldersekade. Nadat de kademuren tussen 2017 en 2019 hersteld zijn, zijn elf Koningslinden in het voorjaar 2020 in speciale boombunkers geplant. Een jaar later bleek de constructie niet opgewassen tegen het verkeer dat over de kade in twee richtingen rijdt. De bomen werden eruit gehaald. Nu zijn de boombunkers aan de beurt. Volgens gemeentelijk projectleider Peter de Vet wordt daarbij nader onderzocht of de boombunkers op de juiste manier geplaatst zijn. De werkzaamheden hebben flinke gevolgen voor de bereikbaar van de binnenstad. (Foto: Stolk Fotografie)

“We willen weten wat er nu precies fout is gegaan, waardoor het systeem niet goed functioneert”, zegt projectleider De Vet over de werkzaamheden op de Lange Geldersekade. “Normaal moet het systeem stevig genoeg zijn. De boombunker bestaat uit een kunststofsysteem met kratten en kolommen die gevuld worden met boomgrond en die afgedekt worden met kunststof platen. In deze boombunkers kunnen de jonge bomen wortelen en groeien. De boombunkers zijn met wit doek ingepakt voordat bestrating bovenop de bunker wordt aangebracht. Al kort na beplanting verzakte de bestrating van de kade aan de zijde van de bomen. We kiezen nu voor een andere aanleg van de kade waarin nieuwe bomen geplant zullen worden als de kade gereed is. Er komt een aparte keerwand tussen de straat en de kade met voetpad en de Koningslinden. We willen echter wel weten waarom de eerste inrichting mislukt is.”

Visstraat blijft afgesloten

Gevolg van deze situatie is dat omwonenden van de kade, die langs de Grote Kerk loopt, al vijf jaar af en aan met wegafsluitingen te maken hebben. Direct omwonenden hebben een ontheffing gekregen om door de camerabeveiliging in de Visstraat te rijden; alle andere bewoners en bezoekers kunnen alleen via de doorgang bij de Grote Markt naar het historisch havengebied rijden. Deze camerabeveiliging is buitenwerking wat met een rood kruis is aangegeven. De camerasluis aan de Visstraat mag alleen tot 11.00 uur vrijelijk gepasseerd worden. Daarna is uitrijden nog wel toegestaan maar inrijden niet. Vooral voor bedrijven die aan het Grotekerksplein zijn gevestigd behoorlijk lastig. Zij zijn in de gelegenheid gesteld een ontheffing aan te vragen. Volgens Peter de Vet hebben de beleidsmakers besloten dat de camerabeveiliging op de Visstraat niet wordt uitgezet. “Dit omdat ze willen voorkomen dat iedereen via deze route de stad in gaat rijden en het autoluwe gebeid te zwaar te belasten.”

Meubelzaak niet bereikbaar

Eigenaar van CW Meubel aan de Grotekerksplein 9, Cees van Woerkom: “We zijn nu al vijf jaar heel moeilijk bereikbaar en dan hebben we ook nog eens de coronalockdowns gehad. Het is wel een optelsom van tegenslag. Voor bestaande klanten kunnen we haal- en brengservice aanbieden maar voor nieuwe klanten is dat lastig. Ook voor onze leveranciers, vaak bedrijven uit het buitenland, is het heel ingewikkeld om de aanrijdroute via de Noordendijk uit te leggen en dan kunnen ze nog alleen bij de Houttuinen komen. Nu heeft de gemeente wel aangeboden dat we de kentekens mogen doorgeven van klanten en leveranciers die ons bezocht hebben. Zij zullen, wanneer zij na 11.00 uur via de sluis op de Visstraat gekomen zijn, geen bekeuring krijgen. Een omslachtige methode vind ik. En hoe weten mensen dat ze deze camerabeveiliging kunnen negeren, als ze ons willen bezoeken?”

Grote Kerk onbereikbaar

Koster van de Grote Kerk Marianne Rietveld is zeker ook niet blij met de afsluiting. “Het toeristen- en concertseizoen is voor ons echt nog niet afgelopen. Komende zaterdagavond hebben we de kerk verhuurd voor een zangavond en er staan nog allerlei andere concerten gepland. Begin november is er een brocante in de kerk. We hebben hier trouw- en rouwdiensten, vergaderingen en repetities ook in de avonduren. Het wordt een enorme administratieve rompslomp om voor al die bezoekers steeds weer kentekens te gaan doorgeven. De kerk is feitelijk met de auto onbereikbaar geworden. En dan heb ik het nog niet over de herrie; we trillen alweer ons bed uit. En dit duurt nu al vijf jaar.”

Half december klaar

De koster verzucht: “Was het nu voor een korte periode, maar dit gaat weer maanden duren. Ik denk dan, waarom werken ze niet meer door?” Ook Cees van Woerkom noemt dit punt. “Ik snap echt niet als het historisch havengebied zo slecht bereikbaar is geworden dat je gewoon op vrijdagmiddag stopt met werken. Waarom werken ze niet door op zaterdag of maken wat langere dagen. Dat scheelt al snel een week of twee.” Volgens projectleider De Vet zal gekeken worden of een deel van de kade, voordat de bomen in december geplant worden, misschien tussentijds wel geopend kan worden.