DORDRECHT – Al ruim een jaar maakte Nico van Breugel zich boos over het parkeergedrag van verschillende chauffeurs van de Drechthopper. Het taxibusje werd telkens pal voor zijn garagebox onder de flat aan de Halleyweg in Sterrenburg geparkeerd. Keer op keer sprak hij hen aan, maar het ‘treitergedrag’, zoals zijn zus Toos het noemt, bleef doorgaan. Totdat het heel erg misging op 8 mei. (Foto: Thymen Stolk)

Het was op die dag de bewuste druppel, zegt Toos. “Ondanks het steeds aanspreken van de chauffeurs bleven enkelen van hen voor de garage van mijn broer parkeren. Iets wat gewoon tegen de regels is. Ook nadat Trivire op zijn verzoek betonnen paaltjes had geplaatst en bordjes in het gras. Enkele chauffeurs bleven gewoon over het gras rijden en parkeren waar dat niet is toegestaan. Mijn broer was al tijden zeer gestrest over de situatie en voelde een enorme onmacht. Hij had eerder een zware hartoperatie ondergaan en was suikerpatiënt. Hij noemde zichzelf een tikkende tijdbom.”

Gedragsverandering

Op 8 mei parkeerde de Drechthopperchauffeur opnieuw pal voor de garagebox van Nico en zijn vrouw Sandra. “Zij zou bijna thuiskomen en haar auto er dus niet in kunnen parkeren. Omdat er in de buurt nogal eens buiten geparkeerde auto’s worden beschadigd wilden ze hun auto gewoon graag binnen hebben”, vertelt Toos. “Er ontstond volgens flatgenoten een woordenwisseling tussen de chauffeur en mijn broer op zijn balkon. Hij is toen zo boos geworden dat hij naar beneden is gegaan, achter de bus is aangerend en ervoor is gaan staan. Hij heeft volgens getuigen nog gezegd ‘Ik word niet goed’ en is toen in elkaar gezakt. Een hartinfarct. De chauffeur heeft hem nog gereanimeerd en een vrouw die getuige was heeft een AED gehaald.” Nico raakte desondanks daarna in coma en overleed op 19 mei, 67 jaar oud. Waarom Toos haar verhaal wil delen? “Dit is zeker niet als wraakactie bedoeld”, zegt ze. “Wel hoop ik dat dit tot een gedragsverandering leidt bij de chauffeurs die zich hier schuldig aan maken. Vanwege het menselijk leed dat ze veroorzaken, maar ook gewoon omdat ze de regels overtreden. Ik krijg mijn broer er niet mee terug, maar dit is het enige wat ik nog voor hem kan doen.”

Stroomlijn

De weduwe van Nico heeft de zaak aangekaart bij Stroomlijn, dat sinds 2017 het Drechthopper-vervoer laat uitvoeren door verschillende taxibedrijven. Daar werd geschokt gereageerd op het verhaal en beloofd om een onderzoek in te stellen. “Een verschrikkelijk verhaal, ik krijg er kippenvel van”, zegt Lisette de Lijster de Raadt, algemeen directeur van Stroomlijn. “Wij hebben naar aanleiding van eerdere meldingen onze chauffeurs nadrukkelijk meegegeven daar niet meer te parkeren, ook vanwege de uitlaatgassen, waarvan flatbewoners last kunnen hebben. We werken met meer dan driehonderd chauffeurs, dus het is mogelijk dat deze specifieke chauffeur dit heeft gemist. Het is altijd ons streven om zo dicht mogelijk bij de deur te parkeren om de klant zoveel mogelijk een helpende hand toe te reiken. Maar dat dit zo gelopen is, heeft natuurlijk niemand gewild. Er zijn alleen maar verliezers. Ook de betreffende chauffeur is er helemaal door uit het veld geslagen. Hij moet dit met zich meedragen. We zijn de familie dankbaar dat ze zich niet naar hebben opgesteld. Ze hebben gesproken met de chauffeur. Het enige wat ze willen is dat dit nooit meer voorkomt. Dat is precies wat wij ook willen. Leren van dit vreselijke incident.”