DORDRECHT – De politieke partijen werden er dinsdagavond nog even aan herinnerd. Twee jaar geleden waren ze, op een enkele partij na, allemaal voor de maximale snelheid van 80 kilometer per uur op de N3. Zo weet voorzitter van de Milieudefensie Drechtsteden, Willy Verbakel, nog goed. Hij overhandigde gisteren aan de Commissie Fysieke Leefomgeving, naar aanleiding van de bespreking van de voortgangsrapportage Luchtkwaliteit, een petitie voor 80 op de ring. Tevens pleitte de groep voor extra maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren.

De luchtkwaliteit van de Drechtsteden voldoet aan de Europees gestelde gezondheidsnormen. “Maar”, zo benadrukt Verbakel, “zowel de Wereldgezondheidsorganisatie als het RIVM geven aan dat er ook nog onder deze norm flinke gezondheidsschade is. Er sterven meer mensen door de uitstoot van het verkeer als door verkeersongelukken, ook in Dordrecht.” Confronterende cijfers. “Onderzoek heeft aangetoond dat een mens gemiddeld 1,5 jaar van zijn leven inlevert door de uitstoot.” Reden voor de Milieudefensie om actie te ondernemen. Vorig jaar werd er een petitie gestart en gisteren werd het resultaat daarvan overhandigd. Ze werd ondertekend door bijna 500 mensen. Een mooi aantal, volgens de voorzitter. Des te meer omdat er geen ‘reclame’ voor is gemaakt. “Wij zijn een kleine actieve club, met een grote achterban. We moeten het hebben van ‘mond-op-mondreclame’.” Wat deze club betreft wordt er snel en stevig ingezet op verbetering van de luchtkwaliteit. Onder meer door de invoering van een maximale snelheid van 80 kilometer per uur op de N3. “De verkeersdruk op de N3 is dubbel zo hoog als in 1990 werd ingeschat, toen de weg bij de Copernicusweg naar de A16 werd doorgetrokken. Maar er zijn geen extra maatregelen genomen om deze verkeersdruk, en bijbehorende uitstoot, op te vangen. De N3 is binnenkort toe aan groot onderhoud. Als dit is afgerond zou het een mooi moment zijn om de nieuwe maximale snelheid in te voeren. Dat zou begin volgend jaar al kunnen.”

Milieuzonering
De gemeenteraadscommissie Fysieke Leefbaarheid werd ook toegesproken door verschillende Dordtenaren die vlakbij de N3 wonen en overlast ervaren. De Milieudefensie hoopt bij de ontwikkeling van het nieuwe Mobiliteitsplan betrokken te worden en vroeg de commissie of het onderzoek naar de invoering van 80 op de N3 al is afgerond en wat de resultaten zijn. Daarnaast kwam Milieudefensie met extra aanvullende maatregelen om de luchtkwaliteit sterk te verbeteren. Naast 80 kilometer per uur op de A16 ook “een milieuzonering van het Centrum voor vervuilende diesels en tweetakt-scooters. Rotterdam heeft ook al een dergelijke zonering. Daarnaast het weren van vervuilende bedrijven”, aldus de voorzitter. “In verkeersbeleid moet de gezondheid van inwoners centraal staan. De lucht die wij inademen, een gemeenschappelijk goed, wordt niet gefilterd en hoort dus gezond te zijn en niet anderhalf jaar van je leven te kosten.”