DORDRECHT – Ben Corino doet wekelijks verslag vanuit de lokale en regionale politiek. Deze week over groei en bereikbaarheid. (Archieffoto: Stolk Fotografie)
Dordrecht is in beweging, op weg naar een inwoneraantal van 140.000. Tenminste, dat is de wens van het college. Nipt zijn wij over de 120.000, maar voortvarend denkt het stadsbestuur vooruit. Meer inwoners, meer financiën, waar kosten weer mee gedekt kunnen worden.
Dat vergt naast een forse woningbouw ook een visie op de infrastructuur en mobiliteit binnen de stad. Mensen verplaatsen zich immers. De binnenstad moet goed bereikbaar zijn. Maar liefst niet met de auto, stelt het college. De binnenstad moet in het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 van het college autoluw worden. De verkeersstromen moeten worden aangepakt, en als het even kan de Krispijntunnel vrijwaren van autoverkeer. Kortom, er staat wel het een en ander te gebeuren, ook in de wijken. Goede bereikbaarheid voor de fietsers bevorderen, stimuleren om van dit oer-Hollandse transportmiddel naar de stad te gaan. En natuurlijk meer gebruik maken van de busverbindingen. Het uitgangspunt van het plan is niet verkeerd, immers in andere steden als Delft, Leiden of, de meest Bourgondische stad van Nederland, Maastricht is men daar wel in geslaagd. Ze dienen voor het Dordtse college als succesvoorbeeld.
Maar er zitten wat haken en ogen aan het Dordtse plan. Allereerst de aanpak. Waar begin je met de uitvoering en hoe concreet zijn de plannen? Auto’s weren of het gebruik van de heilige koe ontmoedigen stuit hier en daar in de politiek en bij binnenstadbewoners al op weerstand. Want waar laat je je auto als er in de stadsring te weinig parkeerfaciliteiten zijn? En er door bezoekers van de stad ook nog eens een eindje gewandeld moet worden om de binnenstad te bereiken. En de frequentie van het OV ondermaats is. Begin je eerst met de aanpak van verkeersbewegingen door éénrichtingsverkeer in te stellen en de Krispijntunnel af te sluiten? Of zorg je allereerst voor goede parkeervoorzieningen buiten het centrum en betaalbaar, frequent rijdend OV vanaf die parkeerplaatsen. Deze concreetheid ontbreekt in het plan waar de gemeenteraad mee moet instemmen. Het is allemaal nog te vaag, zo klinken de geluiden in de politieke wandelgangen. Of de gemeenteraad gisteravond instemde met het plan? Wordt vervolgd.
Meer actualiteiten en lokale/regionale politiek hoor je zaterdag van 09.00 tot 12.00 uur in Studio De Witt, het wakkere radioprogramma van Ben Corino op Drechtstad FM/Papendrecht FM.