DORDRECHT – Ben Corino doet wekelijks verslag vanuit de lokale of regionale politiek. Deze week wollige beleidstaal en slapende raadsleden.

‘Schipper mag ik overvaren, ja of nee? Moet ik dan ook geld betalen, ja of nee?’ De beginregels van een bekend volksliedje. En ja, geld moet er betaald worden, willen de reizigers ook ’s winters gebruik kunnen maken van de waterbus tussen de Dordtse Hooikade en het Zwijndrechtse Veerplein.

Rendement te laag

Op 1 januari stonden reizigers voor gesloten hekken op beide kades. De winterregeling was geschrapt door de nieuwe exploitant van de waterbus, Blue Amigo. Het passagiersrendement in de winterperiode was te laag. Met in de winterperiode maar tweehonderd passagiers per dag is deze lijndienst voor de ondernemer niet rendabel, zegt Blue Amigo. Dus werd er een nieuwe koers ingezet. Passagiers vanuit Zwijndrecht varen naar de Dordtse Merwekade, waar vervolgens Dordtenaren opstappen om naar Zwijndrecht over te varen. Een kniesoor die hier moeilijk over doet, zal een buitenstaander denken. Er vaart toch een veerdienst tussen beide gemeenten?

(Foto: Stolk Fotografie)

Petitie

Voor de passagiers die altijd gebruik maken van het veer Hooikade/Veerplein is het een verplaatsing naar de andere kant van de stad. Fietsers zullen hier waarschijnlijk niet om malen, maar voor voetgangers, rolstoelafhankelijke reizigers en ouderen is de verandering wat ingrijpender. “Maar onoverkomelijk is het niet”, zegt de Dordtse wethouder Rik van de Linden. Hij heeft begrip voor de afwegingen van Blue Amigo en is blij met het alternatief. Een deel van inwoners van Zwijndrecht en Dordrecht denkt daar anders over, gelet op het groeiend aantal handtekeningen op de petitielijst die werd opgestart door een actiecomité. De teller stond zaterdag op 5.300 handtekeningen en groeit nog steeds.

Over het hoofd gezien

Volgens initiatiefnemers van de petitie, Gerda Bosdriesz en Jos Hubens, groeit de lijst met handtekeningen dagelijks. Zij hekelen de gebrekkige communicatie van de ondernemer en beide gemeenten. En de politiek werd ook wakker geschud. Alhoewel zij in 2021 hadden ingestemd met de plannen van Blue Amigo en de provincie/gemeenten hebben zij het schrappen van de winterregeling over het hoofd gezien. Het stond echt in de plannen aangegeven. De gemeenten wisten het en de provincie ook. Raadsleden Margret Stolk (VSP) en Kitty Kruger (GL) en de Zwijndrechtse gemeenteraad voelden zich overvallen. Of beter gezegd; men had op dit onderdeel zitten slapen. Kruger erkent eerlijk dat zij dit niet goed had gelezen. “Maar met haar beide gemeenteraden”, zegt Chris Moorman van Algemeen Belang Zwijndrecht.

Taaie beleidsstukken

Stolk en Kruger stelden schriftelijke vragen aan het college, net als de Zwijndrechtse gemeenteraad. Tja, zegt wethouder Van der Linden in een reactie, “als de raad instemt met het voorstel, dan is de zaak beklonken.” En daar heeft hij een punt. Welbeschouwd mogen de dames en heren volksvertegenwoordigers de mosterd na de maaltijd-commotie zichzelf aanrekenen. Beleidsstukken lezen is een vak apart. De gemiddelde volksvertegenwoordiger die niet uit de ambtelijke wereldje komt, wordt behoorlijk op de proef gesteld. Lange taaie beleidsstukken geschreven in een wollig, formeel taalgebruik maken dat essentiële onderdelen over het hoofd gezien kunnen worden. En voor je het weet heb je de politieke poppen aan het dansen. Heldere duiding van de beslispunten in beleidsvoorstellen komt de besluitvorming ten goede en kan missers zoals in dit geval voorkomen, lijkt mij. Misschien een goed voornemen voor het nieuwe college?

Drie ton

En moet er extra geld betaald worden voor het overvaren in de winter? Voor drie ton extra vaart het veer weer, zegt Van der Linden en legt de daarmee de bal terug bij de gemeenteraad. En Blue Amigo? Als er wordt betaald wil de schipper in de winter op de al 800-jarige veerverbinding best wel het jaar rond heen en weer gaan varen.

Deze week in Studio De Witt

Iedere zaterdag van 10.00 tot 13.00 uur is Studio De Witt te horen op Drechtstad FM en Papendrecht FM. Ben Corino behandelt in het eerste uur de actualiteiten. Dat uur wordt afgesloten door de Dichter van Dienst, deze week Merel Meijers. In het tweede uur staat een hoofdgast centraal. Deze zaterdag is dat Daan Latumahina, teamcaptain van het Roparun-team van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Aan de Politieke Stamtafel in uur drie meer politieke achtergronden. En een nieuwe Brief aan Johan. Diana Gerritsma richt zich hierin wekelijks tot Johan de Witt over een actueel thema.