DORDRECHT – Strukton Rail installeert in Dordrecht een soort vangrail voor goederentreinen die een eventuele treinramp moet voorkomen. Extra set rails zorgen ervoor dat de wielen van treinen die uit de rails lopen opgesloten blijven tussen de rail en de vangrail. Vorig weekend zijn de eerste werkzaamheden verricht om twee goederensporen te voorzien van ontsporingsgeleiders.

Coen van Kranenburg, woordvoerder ProRail: “Om de ontsporingsgeleiders te installeren, worden de houten spoorbielzen vervangen voor betonnen dwarsliggers. Houten bielzen zouden niet in staat zijn het gewicht van bijvoorbeeld een zware ertstrein die ontspoort te kunnen houden. De geleiders kunnen op de betonnen bielzen stevig en duurzaam worden vastgemaakt. In Nederland zijn er vaste routes voor treinen met gevaarlijke stoffen. Op de trajecten waar deze niet rijden is de situatie veiliger geworden. In Zwijndrecht en Dordrecht rijden nu echter zoveel treinen dat het juist onveiliger geworden is. De scherpe bocht in de drukke route tussen Dordrecht en Brabant is het grootste knelpunt. Door de bocht is de kans op ontsporing groter. Daarnaast staan op korte afstand van het spoor ook nog eens veel woningen. Bij ontsporing zou dat eerder kunnen leiden tot een ramp.”

In april verder
“Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft daarom in overleg met gemeenten en ProRail extra geld uitgetrokken voor aanvullende veiligheidsmaatregelen. Half april vindt het tweede deel van de werkzaamheden plaats die in opdracht van ProRail gebeuren. Dan zullen de overige van de 5.000 betonnen bielzen en vangrails geplaatst worden. ProRail heeft besloten, nu ze toch bezig zijn, om ook alle oude rails ter plaatse te vervangen. Hiervoor in de plaats komen voegloze rails die aan elkaar gelast worden. Het voegloos spoor zal ervoor zorgen dat er minder trilling- en geluidoverlast is bij omwonenden,” aldus ProRail.