ZWIJNDRECHT – ProRail werkt met man en macht om de problemen met wissels op Kijfhoek op te lossen. Het gaat om acht wissels, waarvan er twee in een vaste stand liggen en zes buiten gebruik zijn tot herstel heeft plaatsgevonden. Op de 160 wissels die op het goederenemplacement liggen, lijkt dat niet veel, maar in een complex Europees kruispunt voor spoorgoederenvervoer levert dat grote hinder op voor vervoerders. Met name het wagenladingvervoer van DB Cargo, dat gebruikmaakt van de heuvel, wordt daardoor hard getroffen. Maar ook andere vervoerders ervaren hinder. ProRail had al klaar willen zijn met de klus, maar die blijkt gecompliceerder dan gedacht, onder meer omdat sommige onderdelen speciaal gemaakt zijn voor Kijfhoek en dus niet zomaar op voorraad liggen. (Archieffoto: Wouter Groeneveld)

ProRail liet dinsdag op het goederenemplacement negentien wissels onderhouden of inspecteren. ProRail liet de wissels eind april al met een speciale meettrein inspecteren. De metingen waren nodig vanwege een nieuw onderhoudscontract, met daarin strengere eisen dan voorheen. Bij de meting bleken er inderdaad wissels te zijn die nog niet voldeden aan de nieuwe eisen.

Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Met vijftig hectare, 43 verdeelsporen, veertien aankomstsporen en twaalf opstelsporen is Kijfhoek het grootste goederenemplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.