DORDRECHT – Bij Duurzaamheidscentrum Weizigt was donderdag de afsluiting van het Biomimicry-project. Bij dit programma in het kader van Focus op Bèta hebben leerlingen de natuur bestudeerd om hedendaagse problemen op te lossen. Tweedejaars leerlingen van middelbare scholen uit Papendrecht en Zwijndrecht presenteerden hun originele ideeën gebaseerd op biomimicry aan experts op het gebied van deze nieuwe wetenschap.

Leonardo Da Vinci paste biomimicry al toe met zijn schetsen van vliegmachines geïnspireerd op de vleugels van vogels. Jamaica den Heijer van BiomimicryNL verzorgde de aftrap van de afsluiting van het project, waar leerlingen van het DevelsteinCollege uit Zwijndrecht en het Willem De Zwijger College en De Lage Waard uit Papendrecht aan deelnamen. De leerlingen testten tijdens deze pilotfase van het project het lesmateriaal dat landelijk beschikbaar gesteld gaat worden. Het resultaat presenteerden zij donderdagmiddag bij Weizigt.

Vangnet van spinnenrag

De leerlingen namen in groepjes van vier verschillende problemen onder handen en bedachten daar een oplossing bij, gebaseerd op de natuur. Vogels, spinnen, kameleons en bijen vormden de inspiratiebronnen en leverden bijvoorbeeld een app op die fietsers in staat stelt net zo snel en veilig te fietsen als een zwerm vogels. Originele en goed doordachte ideeën, die op complimenten van BiomimicryNL konden rekenen. Ook een vangnet gemaakt van spinnenrag, uniformen die wisselen van kleur als de huid van een kameleon en een beloningssysteem voor het scheiden van afval, gebaseerd op het bijenvolk, werden gepresenteerd. Aansluitend gingen de leerlingen met elkaar en de experts in gesprek om het lesmateriaal dat zij gebruikt hadden nog verder te verbeteren. Uiteindelijk zal dit lesmateriaal landelijk beschikbaar gesteld worden aan alle tweede klassen van het middelbaar onderwijs.

Focus op Bèta

Binnen het project Focus op Bèta werken middelbare scholen uit Dordrecht, Papendrecht en Zwijndrecht en Duurzaamheidscentrum Weizigt samen. Het doel van deze samenwerking is om het bèta-onderwijs in de regio te versterken door middel van technische opdrachten voor klas 1, 2 en 3 en door het organiseren van een profielwerkstukwedstrijd.