REGIO – De onderhandelingen over een nieuwe cao voor het streekvervoer hebben niet het gewenste akkoord opgeleverd. Daarom leggen veel buschauffeurs en treinmachinisten van het streekvervoer vanaf volgende week maandag het werk voor vijf dagen neer. Vakbonden FNV en CNV trekken samen op in het afdwingen van betere arbeidsvoorwaarden. (Archieffoto: Stolk Fotografie)

Wat de impact van de acties zal zijn, is nu nog niet helemaal duidelijk. Maar dat die groot zal zijn, is al wel duidelijk, zegt Kees de Vos van CNV. “Maandagochtend zullen de medewerkers zich verzamelen bij de actielocaties en zich melden als staker. Afhankelijk van de stakingsbereidheid zal dan duidelijk worden of de vervoerders nog iets van een dienstregeling kunnen optuigen. Maar het zal sowieso een onbetrouwbare gatenkaasregeling zijn. Tenzij de werkgevers in de tussentijd natuurlijk gaan bewegen.”

Eén of de vijf ziek thuis

Dat laatste lijkt vooralsnog niet te gaan gebeuren, aldus De Vos. “Er zit nog steeds een heel groot gat tussen wat de werkgevers bieden en wij als vakbonden eisen.” De inzet is dat er een loonsverhoging komt die minimaal de inflatie compenseert. Daarnaast willen de bonden een betere regeling voor oudere medewerkers en dat er iets wordt gedaan aan de hoge werkdruk. “Met name dat laatste is iets wat al langere tijd speelt. Inmiddels is het zover dat één op de vijf medewerkers thuis zit. En dat zorgt weer voor nog weer werkdruk. Chauffeurs krijgende aan de lopende band de vraag of ze extra diensten willen draaien. En natuurlijk is dat inherent aan het werk, maar er is continu de stress om op tijd te rijden. Vaak gaat dit ten koste van pauzes.”

Ultimatum

De vakbonden stuurden vorige week een ultimatum aan de Vereniging van Werkgevers in het Openbaar Vervoer (VWOV) dat afgelopen maandag verliep. De werkgevers vinden dat er veel teveel gevraagd wordt en gingen daar dus niet in mee. Het gevolg is dat de partijen weer terug moeten naar de onderhandelingstafel en dat de staking van volgende week onvermijdelijk is. Deze duurt van maandag tot en met vrijdag en treft in deze regio het busvervoer en het treinvervoer op de MerwedeLingelijn. De NS heeft een eigen cao en rijdt wel gewoon.

Betalen met bankpas

Ander ov-nieuws: vanaf dinsdag kun je bij de NS in heel het land inchecken met je bankpas en is de ov-chipkaart dus niet meer nodig. In de loop van het jaar is het de bedoeling dat contactloos betalen in het ov met je bankpas ook bij alle andere vervoerders mogelijk wordt. In de treinen van Qbuzz is dat al volgende maand mogelijk.