DORDRECHT – Op de cover van de zestigste editie van de b2b-krant staat uitgever Tony Bruys samen met burgemeester Wouter Kolff. In het gesprek met hem komt het belang van verbinding tussen ondernemers en het stimuleren hiervan naar voren. De b2b-krant is hier een mooi voorbeeld van. Al vijf jaar lang zorgt Bruys er iedere maand persoonlijk voor dat de krant bij de ondernemers in de Drechtsteden terecht komt. En dat blijft hij voorlopig doen.

Tony is een bekende verschijning op de Dordtse bedrijventerreinen. Hij ruimt er het zwerfafval op. Een keer per maand brengt hij de kranten mee. Zwerfafval en een b2b-krant; een wonderlijke combinatie. “Klopt”, beaamt Bruys. “Steeds meer bedrijven zien de verbindende meerwaarde van de krant en zijn tegelijkertijd blij dat ze werken in een schone omgeving.”

Zwerfafval

Als 50-plusser verloor Tony in 2013 zijn baan als grafisch vormgever in de reiswereld. In die tijd lagen de banen bepaald niet voor het oprapen. Om iets te doen voor de Dordtse samenleving begon hij met het opruimen van zwerfafval. Zijn enthousiasme werkte aanstekelijk. Steeds meer mensen gingen meedoen. “Die positieve reacties waren, en zijn nog steeds, geweldig. Maar het was natuurlijk geen betaalde baan. Mijn coach van het reïntegratiebureau kwam op het idee om een folder te maken met werkzoekenden, waaronder ikzelf, en deze bij bedrijven langs te brengen. Met mijn grafische kennis en ervaring maakte ik die folder natuurlijk. Banen waren er nog steeds niet, maar waarom geen krant maken met input vanuit de bedrijven en voor de bedrijven? Eind 2016 kwam de eerste krant uit. Sindsdien is de oplage gegroeid, net als het aantal adverteerders en werk ik samen met een professioneel redactieteam.” Ook al heeft Tony inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, aan ophouden denkt hij nog lang niet.

Iedere maand

De b2b-krant verschijnt iedere maand in de Drechtsteden en is ook online terug te vinden. De opzet is journalistiek, redactioneel onafhankelijk en zet ondernemers aan om meer oog te hebben voor B2B, nieuwe wetten, regels en extra motivatie op te doen om elkaar ‘business’ te gunnen.