DORDRECHT – Vanaf vanochtend 05.00 uur is de Wantijbrug weer beschikbaar voor al het wegverkeer. De brug was voor renovatiewerkzaamheden vanaf 20 januari ruim tien weken afgesloten voor auto’s, motoren en vrachtwagens. Nood- en hulpdiensten, openbaar vervoer, (brom)fietsers en voetgangers konden nog wel over de brug. Afgelopen nacht zijn alle verkeersmaatregelen verwijderd die voor de afsluiting nodig waren. (Archieffoto: Thymen Stolk)

In de kelder van de Wantijbrug zijn oude installaties verwijderd en vervangen door nieuwe. Tegelijkertijd is de brug versterkt zodat al het verkeer weer veilig over de brug kan. Om de renovatie goed uit te kunnen voeren, is een gat in de zijwand van de brug gemaakt voor de aan- en afvoer van zwaar materieel en installaties. De brug was hierdoor tijdelijk onvoldoende sterk om het (vracht)verkeer te dragen. Voor de veiligheid van het verkeer en de medewerkers in de kelder van de brug is besloten om de brug tien weken volledig af te sluiten. Dit kon niet zonder veel hinder voor de ruim 70.000 auto’s en vrachtwagens die dagelijks de brug passeren.

Aangepast reisgedrag

Samen met de gemeenten Dordrecht en Papendrecht, nood- en hulpdiensten, openbaar vervoerbedrijven, de Verkeersonderneming, het Albert Schweitzer ziekenhuis en veel bedrijven uit de regio werden maatregelen genomen om de hinder tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk te beperken. De eerste twee weken was het ondanks alle maatregelen heel druk, vooral in de binnenstad van Dordrecht. Hierna pasten veel mensen hun reisgedrag aan. Een evaluatie na de eerste twee weken liet zien dat van de 70.000 voertuigen ruim 20.000 automobilisten niet meer met de auto reisden, maar voor een alternatief hadden gekozen zoals fiets of e-bike, OV (bus, trein, waterbus) of thuiswerken. Van de geboden alternatieven via De Verkeersonderneming zoals de OV-probeerpas en de E-bike probeeraktie is zo’n 1.500 keer gebruik gemaakt en bedrijven hebben ruim 1.600 digitale toolkits met informatie gedownload.

Nog niet klaar

Het werk zit er nog niet op, meldt Rijkswaterstaat. ‘We gaan de twee oude brugdekken nog vervangen door twee nieuwe, zwaardere brugdekken met geluiddempende onderkant. Daarnaast wordt de voorwand van de kelder verzwaard en vervangen we de verouderde installaties voor het bedienen, besturen en bewaken van de brug. Hiervoor en voor het testen wordt de brug in juli, augustus en september nog een aantal keer ’s nachts of in het weekend afgesloten. Zodra deze nachten en weekenden bekend zijn zullen we deze communiceren. In oktober is de renovatie gereed en kan de brug weer minimaal dertig jaar mee’.

Groot onderhoud N3

Na de zomer start het groot onderhoud aan de N3. Op het 80 kilometer- deel van de randweg worden alle werkzaamheden uitgevoerd tijdens weekendafsluitingen in drie fasen. De eerste fase start in augustus met vier weekendafsluitingen om het gedeelte tussen de Burgemeester Keijzerweg en de Merwedestraat aan te pakken. Vanaf september wordt ook doordeweeks, in vier fasen, gewerkt op het 100 kilometer-deel van de N3. Hierbij blijven anders dan bij de Wantijbrug altijd drie rijstroken open: twee voor het verkeer richting het noorden van Breda naar Papendrecht en een rijstrook naar het zuiden van Papendrecht naar Breda. Eind 2021 zit het werk erop. Alle maatregelen voor de Wantijbrug worden op dit moment geëvalueerd. De bedrijvenaanpak samen met de gemeenten Dordrecht en Papendrecht en Samen Bereikbaar wordt in ieder geval voortgezet. De verkeersmaatregelen zullen wisselen, omdat telkens een ander deel van de N3 onder handen genomen wordt. Op basis van de evaluatie wordt nog bepaald welke alternatieven, met name gericht op fietsen en/of openbaar vervoer, aangeboden worden voor het groot onderhoud van de N3.

Grote onderhoudsopgave
Rijkswaterstaat heeft de komende jaren een forse opgave voor vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. De Wantijbrug is de eerste van de 13 bruggen in Zuid-Holland uit de grootste onderhoudsopgave in de geschiedenis van Rijkswaterstaat die gerenoveerd wordt. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe.