DORDRECHT – De komende weken zal er nog hard worden gewerkt aan de hogesnelheidsspoorlijn bij de Moerdijkburg. Na jaren van plannen en berekenen is afgelopen weekend gestart met de aanleg van windschermen om het treinverkeer minder gevoelig te maken voor harde wind. Tot nu toe moest vanaf windkracht 5 tot 6 het treinverkeer langzaam rijden of soms zelfs stilgelegd worden. Met de windschermen is dat voor de brug niet meer nodig. Bij windkracht 7 tot 8 (stormachtig) kunnen straks de treinen op normale snelheid over de HSL rijden. Dat scheelt veel reizigershinder. (Foto’s: Thymen Stolk)

Voor de klus worden over een afstand van 2.895 meter ruim 1.500 panelen geplaatst. Daar zijn ongeveer 60.000 bouten, moeren en ringen, vier kilometer aan rubberprofielen en 600 ton staal voor nodig. Voor deze klus zijn 24 uur per dag 25 tot 40 mensen op de brug aan het werk. De materialen worden per werktrein en vrachtwagen aangeleverd en afgevoerd. Tijdens de werkzaamheden leiden begeleidende boten de schepen veilig onder de brug door. Spannend is vooral of het tijdens de werkzaamheden niet te hard waait op de 23,5 meter hoge brug om veilig te kunnen werken. Door deze variabele factor kan het zijn dat het werk langer duurt of in een later stadium wordt afgemaakt.