Sinds 1 juli 2018 zijn de wijzigingen in de Arbowet definitief. Na een overgangsperiode van een jaar dienen alle werkgevers, zowel groot als klein, de nieuwe wetgeving op te volgen. Wie dat niet doet, kan een forse boete verwachten van de inspectie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Weet u wat er is gewijzigd? Als het antwoord ‘nee’, is het verstandig om u snel te laten adviseren.

Uit een onderzoek, uitgevoerd door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, blijkt dat het merendeel van de bedrijven (zowel mkb als grote bedrijven) op de hoogte is van de veranderingen. Vaak weten ze alleen niet precies wat er is gewijzigd. De respondenten in dit onderzoek waren arbobeïnvloeders (preventiemedewerkers, OR- en HR medewerkers) uit mkb-bedrijven en grote bedrijven. In dit artikel leest u alles over de belangrijkste wijzigingen.

Betere werksituatie, hogere productiviteit
De Arbowet is veranderd om werkgever en werknemers meer te betrekken bij het arbobeleid. De wijzigingen hebben gevolgen voor zowel werkgevers, werknemers, de bedrijfsarts, de preventiemedewerker, de OR en de personeelsvertegenwoordiging. De rol van de preventiemedewerker is aanzienlijk vergroot, want het voorkomen van verzuim is belangrijker dan ooit. Door het creëren van ideale arbeidsomstandigheden kunnen medewerkers groeien en presteren. Zo voorkomt u verzuim of erger, arbeidsongeschiktheid.

De rol van de preventiemedewerker
Een preventiemedewerker zorgt samen met de bedrijfsarts en een arbodienstverleners voor een gezonde en veilige werkomgeving. Iedere werkgever is verplicht om ten minste één preventiemedewerker aan te wijzen, ongeacht de grootte van het bedrijf. Dit moet iemand van binnen het bedrijf zijn. Als u weinig personeelsleden heeft, kunt u ook zelf de rol van preventiemedewerker vervullen.

De belangrijkste wijzigingen
Wat zijn nu de belangrijkste wijzigingen? Hier zetten we ze nog op een rij. Iedere werkgever is verplicht om een basisovereenkomst te hebben met een arbodienst of een bedrijfsarts. En in dat basiscontract moeten minimaal de volgende punten staan:

● Vrije toegang van bedrijfsarts tot werkplekken van werknemers om arbeidsomstandigheden zelf te kunnen vaststellen,
● Iedere werknemer mag een second opinion aanvragen bij andere bedrijfsarts,
● Arbodiensten moeten beschikken over een klachtenprocedure,
● Niet zieke medewerkers hebben recht op een bezoek aan de bedrijfsarts om arbeidsomstandigheden tot hun gezondheid te
bespreken,
● Een bedrijf moet een preventiemedewerker in dienst hebben.

Advies nodig?
Bij Preventix geloven we dat Arbo anders kan. Wilt u meer weten over de nieuwe Arbowet of over de consequenties? Of wilt u weten hoe u kunt investeren in arbeidsomstandigheden en preventie? Preventix kan u verder helpen. Neem dan telefonisch contact op via 088 – 700 7750. U kunt ook een mail sturen naar info@preventix.nl. Met 19 vestigingen verspreid door het land, zitten wij altijd bij u in de buurt. Onze dichtstbijzijnde vestigingen in de buurt van Dordrecht zijn onze kantoren in Rotterdam en Den Haag.

Bron: https://www.rendement.nl/nieuws/id21648-szw-onderzoek-naar-invoering-wijzigingen-arbowet.html