DORDRECHT – Welke muziek werd er gespeeld in de tijd van Rembrandt? Zondag 10 februari presenteren topmuzikanten Lidewij van der Voort (viool) en Fred Jacobs (continuo) werken uit de tijd van Nederlands beroemdste schilder zondagmorgen in het Energiehuis. (Foto: Susanne Vermeulen)

350 jaar geleden stierf Rembrandt en dat feit wordt op allerlei manieren herdacht. Het Amsterdamse muziekleven was in zijn tijd, de zeventiende eeuw, van hoog niveau en verre van geïsoleerd. Zo was de allernieuwste muziek uit Antwerpen en Venetië in Nederland verkrijgbaar, dat bewijst de zeer uitgebreide muziekcollectie (211 items) van Antoni Pannekoeck. De officiële Amsterdamse stadsmusicus deelde met Rembrandt een circuit van opdrachtgevers en het is niet onwaarschijnlijk dat Pannekoeck en Rembrandt elkaar in Amsterdam regelmatig tegen het lijf liepen.

Rembrandts Oren

Recent is de interesse voor de opmerkelijke muziekcollectie van Pannekoeck opgeleefd. Uit deze collectie selecteerden Lidewij van der Voort en Fred Jacobs diverse muziekstukken. Ze maakten daarmee een programma dat kenmerkend is voor de stad Amsterdam in de Gouden Eeuw. In het concert Rembrandts Oren klinken Italiaanse en Engelse werken en een aantal Hollandse deuntjes die immens populair waren in de Amsterdamse herbergen.

17e eeuws instrument

Fred Jacobs is verbonden aan de Nederlandse Bachvereniging en speelt in dit programma op theorbe. De theorbe is een snaarinstrument vergelijkbaar met de luit. Het muziekinstrument is aan het einde van de 16de eeuw ontstaan in Noord-Italië en vervulde tot circa 1750 de functie van continuo-instrument. Lidewij van der Voort bespeelt voor dit concert een barokviool van de bekende Amsterdamse bouwer Hendrick Jacobs, een tijdgenoot van Rembrandt en Pannekoeck. Rembrandts Oren is te horen op zondag 10 februari om 11.00 uur in Machine 3 van het Energiehuis. Voor meer info en tickets: www.kunstmin.nl.