“Stuurman aan wal”

Hoe verander je iemands gedrag? Los van allerlei methodes en therapieën is er eentje die vaak werkt bij ongewenst gedrag. Tref iemand in zijn portemonnee! Lijfstraffen werkten in de middeleeuwen overigens ook prima, maar dat schijnt vandaag de dag niet meer te mogen. Voordat we afdwalen; Meneer Arie vroeg mij om een column te wijden aan een ergernis van hem die waarschijnlijk door velen gedeeld wordt. Eigenlijk twéé ergernissen.
Je moet wat voor je vrienden over hebben, dus daar gaan we dan. Meneer Arie woont in een straat, waar maximaal 30 kilometer per uur gereden mag worden. Het probleem is dat vrijwel niemand zich er aan houdt. Op de Wijnstraat bijvoorbeeld wordt ’s avonds het kruis uit je broek gereden, als je niet oplet. Merkwaardig, want die straat was ook zodanig ingericht dat hard rijden vrijwel onmogelijk zou zijn. Het tegendeel wordt dagelijks bewezen en niet alleen daar….
In de Bankastraat bijvoorbeeld. Gisteren trok de Dordtse gemeenteraad 400 duizend euro uit om die straat ook ‘ongeschikt’ te maken voor snelheidsduivels. Meneer Arie vindt dat nogal veel geld. Ik ook. Overigens gunnen wij de bewoners van de Bankastraat wel een veilige woon- en leefomgeving. Meneer Arie twijfelt echter op basis van zijn ervaringen in zijn eigen straat of het probleem überhaupt wordt opgelost. Hij denkt aan een goedkopere oplossing.
Achter elk verkeersbord met het cijfer 30 wil hij in Dordrecht een flitspaal neer laten zetten. “Verdien je goud mee en het is de enige manier om notoire hardrijders te dwingen het gaspedaal los te laten”, zo is zijn overtuiging. Dordrecht telt op dit moment 21 flitspalen, die in de eerste vier maanden van dit jaar voor ruim 35 duizend bekeuringen zorgden. De paal op de N3, bij de brug naar Papendrecht, is een goudmijn (5289 prenten) maar ook andere verdienen zichzelf dik terug…
Bij aantallen van honderden tot duizenden bonnen per paal zou je ook kunnen denken dat die flitspalen helemaal niet helpen om de snelheid te drukken. Sommige staan er al jaren en raken maar niet uit geflitst. Maar goed, het is misschien toch de moeite van een proefje waard; in een paar 30 km/u straten een flitser ophangen. Volgens Meneer Arie is het in elk geval véél goedkoper dan de herinrichting van een straat en daar heeft-ie zeker een punt.

Kronkelaar