“Stuurman aan wal”
Zwarte Piet blijft zwart in de Drechtsteden. De clubjes die jaarlijks de intocht organiseren van Sinterklaas en zijn medewerkers hebben in al hun wijsheid bepaald dat het uiterlijk blijft zoals het al honderd jaar is, op één dingetje na. Pardon, op twee ringetjes na. Geen grote oorbellen meer, zo is mij verteld. Van dat laatste snap ik niks, maar ik ben vergeten na te vragen wat de dieper liggende gedachte daarachter is. Eigenlijk snapte ik tot voor kort die hele Zwarte Pieten-discussie niet. Het moet u opgevallen zijn dat ik in dit land waarschijnlijk de enige columnist ben die nog nooit een woord aan die discussie besteed heeft. De reden is simpel: ik vind het totaal onbelangrijk. Hoe harder voor- en tegenstanders te keer gaan, hoe meer mijn lachspieren zich aanspannen. Zelfs op Curaçao, een stukje koninkrijk waar 90 procent van de mensen een donkere huidskleur heeft, vraagt een grote meerderheid van mensen zich af waar ‘ze daar in Nederland’ mee bezig zijn.
Toen ik dat ooit eens opmerkte, kreeg ik gelijk zo’n activist op m’n dak. Of ik mij wel realiseerde hoeveel mensen zich gekwetst voelen door het uiterlijk van die kindervriend? Ik durfde niet te zeggen dat ik eigenlijk niemand ken die dat gevoel heeft. Stel je toch eens voor, een columnist die alleen maar ronddraait in blanke, traditionele kringetjes. Ik kan u verzekeren dat het niet zo is, maar die voelde ik al aankomen. Maar goed, men kibbelt maar vrolijk door zonder mij.
Afgelopen zaterdag plofte De Telegraaf in de bus (ik lees meer dan één krant mag u weten) en werd ik getrakteerd op cijfers die in elk geval goed waren voor m’n gemoedsrust. Liefst 86 procent van de bevolking vindt dat het gedoe over Zwarte Piet het kinderfeest verpest. Slechts één op de tien mensen vindt dat het uiterlijk van Piet veranderd moet worden. Waar ik erg van opkeek is dat 76 procent van ‘ons’ vindt dat deze discussie een aanval op de Nederlandse cultuur is.
Het gaat nog véél verder, want 61 procent van de bevolking denkt dat na Zwarte Piet straks ook de Kerstman en de Paashaas aan de beurt zijn. RTL, dat als commerciële omroep sterk afhankelijk is van adverteerders, heeft Zwarte Piet in de ban gedaan. Bij RTL huppelen straks roetveegpieten rond. Dat kan wel eens een duur besluit worden; liefst 40 procent van de bevolking zegt tv-programma’s en winkels met roetveegpieten te mijden. Gelukkig geloven we allemaal nog wel in Sinterklaas. Toch?
Kronkelaar