DORDRECHT – Teekengenootschap Pictura bestaat 250 jaar en is nog springlevend. Dit feestjaar leest u wekelijks op deze plek over Picturianen van vroeger en nu en hun sporen in de stad en daarbuiten.

Pispot

Deze pispot is een van de meest besproken kunstwerken van de afgelopen eeuw. Ja, u leest het goed. Sinds 1917 geldt dit urinoir als kunst. Toen werd het ingezonden voor een tentoonstelling in New York. De organisatie vond dat een belediging en weigerde het. Het was een doodgewone pisbak uit de fabriek. De kunstenaar had er alleen de titel ‘Fountain’ aan toegevoegd en zijn handtekening, ‘R. Mutt’. Door een alledaags voorwerp als kunst te presenteren, wilde de kunstenaar een discussie losmaken over de vraag wanneer iets kunst is. Nou, dat is gelukt. In 2004 werd dit urinoir uitgeroepen tot het meest invloedrijke kunstwerk van de twintigste eeuw. Heel lang is gedacht dat R. Mutt een pseudoniem was van de Franse kunstenaar Marcel Duchamp (1887-1968). Daarover rezen steeds meer twijfels. Inmiddels wordt aangenomen dat de Duitse dichteres barones Elsa von Freytag-Loringhoven de echte schepper is van Fountain. Na haar dood in 1927 zou Duchamp zich haar werk toegeëigend hebben. In een brief aan zijn zus zou Duchamp ook hebben toegegeven dat niet hij, maar een vrouwelijke kennis het urinoir had ingezonden. En zo blijft deze pispot de gemoederen in de kunstwereld bezighouden. Wat is de waarheid en wie is die mysterieuze barones? Kunstenaar en filmmaker Barbara Visser dook in deze absurde geschiedenis en maakte er een documentaire over. In maart gaat deze draaien in de bioscopen, maar op dinsdag 27 februari is ‘Alreadymade’ al te zien in het Dordtse filmtheater De Witt. In dit feestjaar van Pictura wordt daar elke laatste dinsdag van de maand onder het motto ‘Pictura Pictures’ een film getoond over kunstenaars en hun kunst. Barbara Visser hoopt zelf ook aanwezig te zijn. Haar film duurt 80 minuten en begint om 19.30 uur.

Meer informatie: www.dewittdordrecht.nl/filmtheater/alreadymade.