Geen categorie

reageer als eerstza 20 apr 2019

Zomer zonder schroevendok

DORDRECHT – De gemeente laat de Straatman scheepslift, ofwel het ‘schroevendok’, in de Wolwevershaven restaureren. Op vrijdag 26 april zal de scheepslift op een ponton over het water naar de Westergoot worden gebracht, waar de restauratie plaatsvindt. Iedereen is om 10.00 uur welkom om hierbij aanwezig te zijn.

In 2000 is het schroevendok ingestort. Het is toen opgeknapt, maar zoveel jaar later heeft roest het ijzer ernstig aangetast. Tijdens de restauratie zal de scheepslift helemaal worden schoongestraald. Dan wordt het herspoten. De letters worden hersteld. Het houten bedieningshuisje wordt gerestaureerd. De restauratie zal tot het einde van de zomer duren.

Bouw
In 1928 werd het schroevendok gebouwd door de firma Straatman en werd gebruikt om reparaties te verrichten aan de scheepsschroef. In 2002 kreeg de scheepslift de status van rijksmonument. Het is een bijzonder object en uniek in Nederland. Om die reden heeft het Rijk het schroevendok aangewezen als industrieel archeologisch monument.

Kosten
De restauratie zal 170.000 euro kosten. Daar komen in ieder geval nog kosten bij voor een te maken steiger en een film over de geschiedenis van het schroevendok. De Provincie Zuid-Holland betaalt de helft van de restauratiekosten. De provincie helpt ons erfgoed te beschermen, beleefbaar te maken en te benutten. Dat doen ze in het kader van de erfgoedlijn Waterdriehoek. Hiertoe behoren de iconen Kinderdijk, de binnenstad van Dordrecht en de Biesbosch. Samen vertellen deze iconen het verhaal van het water, met daarin een centrale rol voor ons maritiem-industriële erfgoed. De rest van het geld komt uit wat er nog rest in de kas van de Stichting Schroevendok Straatman, de vorige eigenaar. De Gemeente Dordrecht, sinds 2018 eigenaar van de scheepslift, past de rest bij.

Dordts bedrijfsleven
Bij de restauratie levert een keur aan ondernemingen uit het Dordtse bedrijfsleven een flinke bijdrage. Iv-infra b.v. is de projectleider. De Jong constructiewerkplaats verzorgt de restauratie. Rederij T. Muller zorgt voor het vervoer per ponton naar de Westergoot, de werf van Ribowa. Merwe Straal- en Spuitbedrijf b.v. zal de scheepslift schoonstralen en herspuiten. Aannemersbedrijf Pullen b.v. herstelt en vervangt de houten onderdelen. Riwal levert de hoogwerker. (Foto: Jarko de Witte van Leeuwen)

Geef een reactie